Wij stuurden Gert De Meester naar ons eiland en dat zette hem aan het rekenen!
“Toen Mark van Luminous Dash me vroeg om drie eilandplaten op te lijsten, ben ik even naar de studio gelopen waar mijn Ikea-cd- en platenkast staat. Volgens mijn discogs-account een goede 2152 exemplaren rijk met een mogelijke waarde van in het totaal € 23.336,50. Zoek daar maar eens drie uit. Maar eerlijk gezegd: met het ‘ervoor staan’ springen er toch altijd drie uit. Ja die wil ik wel mee hebben op mijn eiland. Drie platen die me zeker gevormd, gemaakt, maar ook geholpen hebben.”

BOB MARLEY & THE WAILERS – Babylon By Bus (Island, 1978)
Diegenen die me kennen verschieten er niet van, maar ik ben een grote Bob Marley-fan. De muziek van Marley is vocaal, tekstueel en muzikaal van een uitzonderlijke kwaliteit. Er zijn er weinigen die me met hun muziek weten te raken, maar toen ik de muziek van Bob Marley voor het eerst echt hoorde, tokkelde het meteen aan al mijn snaren. Weinigen zingen zo bevlogen over onrecht, miserie, en ongeluk maar even bevlogen over de liefde en de schoonheid van het bestaan.
Waarom deze plaat? Wel, alle nummers van Bob die ik terug wil horen staan erop. En, eerlijk gezegd, ook in de beste versie van die nummers die ooit uitgebracht is. Het is een live-album. De meeste nummers zijn opgenomen op de drie concerten in het Pavillon de Paris op 25, 26 en 27 juni 1978 tijdens de Kaya Tour. De live-optredens van Bob Marley & The Wailers zijn legendarisch. Ik heb echt spijt dat ik dat nooit heb mogen meemaken. Als ik één artiest mocht kiezen die ik uit de dood mocht terughalen om er nog een concert van bij te wonen dan is het Bob wel!
Daarnaast is het ook het album dat me steevast uit mijn zwarte periodes haalt. Het eerste nummer Positive Vibration leert me keer op keer dat, daar waar er een zwarte kant is, er ook een lichte kant is. Dat alles multi-interpretabel is. Bij Punky Reggae Party moeten alle remmen los. Bij Exodus laat ik alles achter dat me neerhaalt. Stir it up brengt altijd het besef dat er ook die partner is die altijd achter je staat … en dan zijn we nog niet halfweg het album. De laatste track Jamming is de beloning voor de loutering die je net meegemaakt hebt. Magistraal, elke keer!

JACO PASTORIUS – Word Of Mouth (Warner Bros, 1981)
Als bassist ben ik uiteraard een groot Jaco-fan. Hij is altijd mijn grote voorbeeld geweest, net vanuit zijn veelzijdigheid. Jaco Pastorius heeft rock, jazz, funk, reggae en zelfs klassiek gespeeld met de bas. En wonder boven wonder het zijn vooral zijn experimenten met de bas die de grondlaag gelegd hebben voor Distant Fires Burning, mijn eigen project. Luister maar naar Honestly, solo live een collectie opname ’s van solo-optredens van Jaco op tour in Europa in 1986.
Waarom dit album? Jaco laat op Word Of Mouth op de mooiste manier zijn volledigheid als muzikant zien, zowel technisch met de bas als compositorisch in het schrijven van de muziek. Het is het album dat hij schreef voor zijn big band waarmee hij tussen 1981 en 1983 toerde.
Het frenetieke Crisis, het wondermooie 3 views of a secret, het funky Liberty City, de techniciteit van Chromatic Fantasy,…
Het feit dat onze nationale trots Toots Thielemans op dit album meespeelt, draagt zeker bij aan het feit dat het mijn lievelingsalbum van Jaco is. Onontbeerlijk!

APHEX TWIN – Selected Ambient Works Volume II (Warp, 1994)
Richard D. James heeft met deze plaat mijn liefde voor Ambient onstoken. Ik ben een kind van the nineties en dus ja ik kan evengoed genieten van de reggae van Bob , de jazz van Jaco, de rock van Pearl Jam, Soundgarden, Alice in Chains en ook Brutus als van de electronica van The Prodigy, The Orb, Autechre en deze Aphex Twin.
De grote anekdote bij deze plaatt: Ik had net de video voor de magistrale electronica track On van Aphex Twin gezien op MTV’s Party Zone. Die tijd was het de gewoonte dat de single met een videoclip de plaat voorafging. Dus ik ging parmantig naar de platenwinkel om die nieuwe plaat te kopen. Wat ik kreeg was iets compléét anders, en de single was nergens te bekennen. Dus bij aanvang toch wat teleurgesteld. (Voor de context: die tijd hadden we nog geen computer thuis en van internet was er geen sprake.) Maar gaandeweg kwam het besef dat Richard D. James lak heeft aan zulke platgetreden paadjes, én dat ik iets zeer unieks en bijzonders in handen had.
Een verafgood elektronica-producer die zijn fanbase ineens een masterclass geeft in ambientmuziek in al zijn mogelijke vormen. Van mooi tot donker van glooiend tot ritmisch. Het heeft mijn ogen doen opengaan! En de rest is geschiedenis. Dit album is dus uiterst noodzakelijk.

DISTANT FIRES BURNING: facebook – instagram
REVEREND BASSTORIUS: facebook
2QUESTION MARKS: facebook


