Diepe baslijnen en een ritmische cadans van atmosferen zijn de perfecte ingrediënten voor een frisse soundtrack die ons op een zomerse dag altijd welgevallen. Leverancier van dienst is het Gentse triphopcollectief Crossbeat dat ons na enkele jaren inactiviteit terug van prima downtempo triphop voorziet. Voor hun eerste release in jaren, Playground, wisten ze met Manou Maerten (die ons solo als Le Manou ook al wist te bekoren) een prima zangeres te strikken.
Playground is eigenlijk een nummer dat dateert van 2010 maar dat vorig jaar herwerkt werd en nu dus opnieuw uitgebracht werd op het nieuwe Belgische label ILSA (International Language of Stereo Algorithms). De sound die Dries Merre en Frederic van Melle ofte Crossbeat produceren is er één met een vette knipoog naar de jaren negentig triphop à la Portishead, Massive Attack, Morcheeba en ander fijn volk.
De stem van Manou Maerten leent zich perfect voor deze zomerse track. Playground schuwt de knipogen naar de popmuziek niet maar zou net zo goed niet misstaan op een Café Del Mar-compilatie. Onze haren gaan niet rechtop staan van deze track maar op een zomerse dag met een frisse caipirinha in de hand weten we dit zeker naar waarde te schatten.
De onzekerheid om met liefde en verwachtingen om te gaan staan centraal in dit nummer en wordt voorzien van fijne verfrissende elektronische synths en verfijnde knip-en-plak-percussie. “I’m stuck at two as they all count to ten”, zinspeelt Le Manou in Playground, wat tevens ook een verwijzing is naar de speeltuin waar de achtergrondgeluiden gesampled werden voor deze release.
Crossbeat zorgt met Playground voor een beetje afkoeling in deze tropische temperaturen en maakt de warmte iets draaglijker.