Home ReviewsAlbum Reviews THE WRS – The WRS (Rockerill Records / Gazer Tapes / Cèpe Records / Salty Dogs Records)

THE WRS – The WRS (Rockerill Records / Gazer Tapes / Cèpe Records / Salty Dogs Records)

Een album dat op welgeteld vier labels (twee Belgische, een Frans en een Australisch) verschijnt. Veel jonge bands doen het hen niet na! The WRS schudt het muzieklandschap wakker? Ja, deze drie multi-instrumentalisten uit Charleroi slagen daar best in. Nacho Santamaria y Di Pietro (zang en gitaar), Benjamin Podziukas (drums) en Jaime Sala Hamed (bas en toetsen) ruilen op het podium wel eens van instrument. Ze zetten daarbij een wild hypnotiserende, stomende garagerocksound neer, die aanleunt bij wat Wooden Ships of Thee Oh Sees laten klinken.

Vorig jaar kregen we van The WRS (of als je het hardop wil zeggen: The Wires) zeven live-tracks op hun album Live At Rockerill en daar voegen ze nu hun eerste studioalbum aan toe.

Een intro die nieuwsgierig maakt met verwrongen triggers en voorzichtig getokkel barst los. We komen meteen in een opwindende draaikolk van krachtige gitaren terecht, met ritmes die bonzend doen blozen in Magic Powder. De vocalen doemen op tussen een smokey, psychedelisch geluid. Rockabilly op speed en uitgelaten woorden, horen we in Spit en ook At The Bottom Of The Sea baadt in dezelfde sfeer.

Razend opkomend snaarwerk en drums begeleiden in 3’s For LaLaLa de hysterische zanglijn, terwijl er ondertussen netjes strak op die snaren getokkeld en op die drums geslagen wordt. De sound wordt uitgerekt tot een héérlijk zwoel spel tussen ritme en gitaarlijnen die zich dicht tegen je huid aanvlijen, waarna ze opnieuw hun eigen ‘madness’ terugvinden.

Bonzend diep klinkt Byzance, terwijl oosterse tintjes tantrisch uitgespreid worden. Steeds meer bevuild door dat garagesfeertje… Wij zijn in alle mogelijke betekenissen wég van deze track! En dan volgt meteen daarop ook nog NIPBY (Nobody Is Perfect But You): een retrolijn op de toetsen, gruizige bas, diep doorslaande drums en van bij de aanvang ongelofelijke gitaarsolo’s!

Onvermijdelijk dringen de gescandeerde vocals van Inavouable – alsof het een manifest was – diep door, vergezeld door onnoemelijk sterk gitaar- en drumwerk.

Op Spit na, zitten de nummers qua speelduur tussen de 4 min. 25 sec. en 8 min. 55 sec. Eén voor één knap uitgewerkt, dus. The WRS staan voor een volle, rijke sound die als een zoete razernij over je heen gespoeld wordt. Sterke,  waanzinnige rock-’n-roll met een urgente muzikale nervositeit die je geen seconde zenuwachtig maakt en tegelijk geen seconde loslaat.

Het album The WRS is digitaal verkrijgbaar en in gelimiteerde uitgave ook op fysieke dragers, waarbij je wellicht zowel de clear blue en red splattered vinyl én de neon purple cassette wil bestellen! Bij de labels Rockerill Records (BE), Gazer Tapes (BE), Cèpe Records (FR) en Salty Dogs Records (AUS) dus.

Wil je THE WRS ook live aan het werk zien? Dat kan!

21/08 – Café Des Sports, Dompierre-sur-Helpe (FR)
29/08 – Transfrontalières 2020 Maintenu!, Gvet (FR)