Home ReviewsAlbum Reviews YOUR LIFE ON HOLD – Imprisoned & Excorcised

YOUR LIFE ON HOLD – Imprisoned & Excorcised

Staat jouw leven ook nog steeds op pauze? Ondanks de omstandigheden is dat iets wat we amper kunnen zeggen van Jan Dewulfs leven met zijn postgoth-/ gothrockband Your Life On Hold. Om het vuur brandend te houden, bracht Your Life On Hold net een nieuwe, digitale ep uit. Hartverwarmend duister, over opsluiting en uitdrijving. “There never was a beast under the bed. The monster was waiting in my head.”

Op deze ep ruilt de band de echte drumkit in voor de drum machine. “Ik zou het niet per se in een heuse muziektheorie durven gieten maar ik denk dat er, grofweg geschetst, twee soorten gothic rock bestaan. De ene soort gebruikt een drum machine, de andere een echt drumstel. Respectievelijk The Sisters en Fields maakten de blauwdrukken voor deze twee varianten. Als je het zo bekijkt, zou je Your Life On Hold in het kamp van Fields kunnen steken. Op onze albums ga ik voor het meer ‘organisch’ geluid van een echte drumkit. Vooral ook live geeft het prettig veel extra zweet en energie. Maar ik heb ook een zwak voor het drummachine geluid. Het geluid van Sisterhood of Sisters ten tijde van Floodland: dat knalt nogal!”, legt frontman Jan Dewulf uit.

Op deze digitale ep werd dus meer elektronica toegelaten en gingen de heren voluit en genadeloos voor een drummachine, wat de tracks toch net een andere sound geeft.

Imprisoned is één van de nummers op het nieuwste Your Life On Hold-album Echoes From The Bardo.
De demoversie hiervan kregen we nooit te horen, maar zou oorspronkelijk voorzien geweest zijn van een stevig tikkende drummachine, die uiteindelijk toch sneuvelde in de albumversie. Dat Dr. Avalanche-geluid werd er voor de extended version die we nu te horen krijgen opnieuw bijgehaald. De radio edit van Imprisoned klinkt hier wel enorm sterk. Het net iets cleanere, maar doortastende drumgeluid, zorgt ervoor dat de ruigheid van de gitaren en de rauwheid in de vocals nog meer op de voorgrond treden.

Ook publieksfavoriet bij live-optredens Excorcism vinden we terug, wat hier in de 2021 radio edit een industrial metal-kantje meekreeg. Nog meer dreiging en angst uitademend dan op het debuutalbum Burning For The Ancient Connection, zijn we tot op ons bot verknocht aan deze versie! De dansvloer krijgt plots een nog helser kantje.

De ep Imprisoned And Exorcised is digitaal verschenen op Bandcamp en alle andere streamingplatformen.

Facebook / Website / Bandcamp