Home ReviewsAlbum Reviews YOUR LIFE ON HOLD – Echoes From The Bardo (Solar Lodge)

YOUR LIFE ON HOLD – Echoes From The Bardo (Solar Lodge)

Play. Pauze. Repeat. Het leven staat op pauze. Maar al te vaak dezer dagen. Alsof we ons ergens tussen leven en dood recht dienen te houden. En dat is ook waar Your Life On Hold voor staat. Het idee achter hun nummers is die tussenwereld. Dat niemandsland tussen verschillende stadia in het leven, tussen relaties, tussen donkere en betere dagen.

En dat idee wisten Jan Dewulf (zang, gitaar), Augustijn Vermandere (bas), Emeric Debuschere (gitaar), Stefaan Vantyghem (gitaar), Jonas Maes (toetsen) en Erwin Vantyghem (drum) ook vast te grijpen in hun nieuwste, derde album Echoes From The Bardo. De Bardo is de Tibetaanse term voor de boeddhistische ‘tussenstaat’ tussen dood en reïncarnatie, hier uit de Tibetaanse of religieuze context geplukt, om een soundtrack te kunnen zijn voor het psychologische niemandsland waar dromen en angsten aan elkaar vastzitten. Elk van de negen nummers bevatten verschillende ideeën en gedachten, alsof het gebroken dromen zijn, zorgvuldig gerepareerd met gouden lijm. Het is het schijnende licht dat verborgen is in het donker en dingen bij elkaar houdt.

“Als een licht in het donker, zie ik je.

Opgeknapt, aaneengeplakt met gouden lijm

De lijnen op je huid, ontvouwen zich

Als prachtig gebroken verhalen

Je schijnt als goud…”

De openingssound van Anywhere Out There geeft aan dat we een vreemde, nog onbekende staat van ‘zijn’ intreden, waarna de herkenbare gothrockelementen van Your Life On Hold al snel toegevoegd worden. Een pittig ritme, melodieus gitaarspel en de ruwwarme stem van John Wolf. Het is één van de nummers die we al te horen kregen als voorsmaakje en tussen de donker mystieke sfeer, baadt de esthetisch knap afgewerkte track in een glinsterend sfeertje van licht. ‘Like a light in the dark…’

Donkerder, sneller en grimmiger volgt het sterke Nowhere Train, waarvan het refrein zich al snel nestelt in ons muzikale geheugen.

“Seen from above it’s like i’m doing this dance

Going up and down while turning around

It’s a vicious circle and I can’t get out

Locked in darkness, lost in doubt”

De pijn is tastbaar mooi voelbaar in I Can Feel Every Part en wordt versterkt met de gregoriaans klinkende achtergrondzang. Het middeleeuwse aspect van de rituele zang contrasteert hierbij knap met de strak zuivere gitaartokkels. Het nummer barst, zonder breken, regelmatig met ruwere gitaren en vocals. Een track waarbij je als luisteraar geraakt wordt en mee gesleurd raakt op de emotionele rollercoaster die pijn heet.

“Pray the lord my soul to keep. I need something to rock me to sleep. Something to erase it all. Pray the lord to catch my fall.”

Als de pijn te hoog oploopt, is het tijd voor actie, moeten de heren gedacht hebben. Let’s Start A War laat dan ook revolutionair verzet en passionele kwaadheid horen in elke vezel. Met beukende ritmes, inslaande gitaarrifs lijkt de grens van industrial en metal niet zo immens ver. Een geweldig nummer, in alle opzichten.

Als het vastzitten tussen het leven en de dood klinkt als Stuck In The Bardo dan willen we daar graag wel even gegijzeld worden door Your Life On Holds’ Solar Lodge labeleigenaar Artaud Seth (Near Earth Orbit, ex-Merciful Nuns, ex-The Garden Of Delight, ex-Chaos God) die hier de vocals voor zijn rekening nam. Donkerdreigend… met triggerende snaren en ritmes, zwevend in mystieke duisternis waarin zowel verdoemenis als verleiding lijkt te schuilen.

Om de release van het album te vieren, doet Your Life On Hold er ook een knappe videoclip bij  Erase Me bovenop. “Everything you touched, eventually died…” Ook al is dat een evidentie die geldt voor elk van ons, het klinkt even dreigend als de inslaande sound van het nummer. De gitaren en drums die beukend keihard klinken, terwijl Dewulfs stem harder schreeuwt dan ooit, verbleken wanneer de track regelmatig pauzes vol breekbare stilte inlast.

Het donkerbruisend nummer Imprisoned heeft van het hele album misschien wel de meest toegankelijke sound , want tussen het ‘vastzitten’ klinken hoopgevende elementen met oplopende zachtheid in de ritmes, sprankelende synths en gitaren.

Save Me From The Void of hoe een hergeboorte niet mogelijk is, als je blijft vastzitten aan het verleden. Een emotioneel nummer met een donkere erg melancholische zanglijn, als een kreet die smeekt gehoord te worden en een uitgestoken hand zoekt om uit de leegte weggerukt te worden…

Met Let’s Start A Fire wordt het album uitnodigend afgesloten. Een pittige uitnodiging tot rebellie? Ja, maar laat het een gepassioneerde rebellie zijn, vol verlangen om muren te slopen, uit te breken van zodra het kan en te omarmen…

En dat is precies wat we met dit album van Your Life On Hold doen, als één van die Belgische gothrockbands die hun kwaliteitsnormen steeds hoger leggen en daar met Echoes From The Bardo opnieuw ruimschoots aan tegemoet komt. Your Life On Hold staat voor soundtracks voor de eenzame zielen. Ook met dit album krijgen we een schitterende donker melodieuze gothrocksound te horen, losbrekend van tussen de muren die ze zelf hebben gebouwd…

Het album Echoes From The Bardo is pas verschenen en is digitaal, op cd en in een limited edition box (cd, bandshirt, boekje en 2 buttons) verkrijgbaar bij het label Solar Lodge.

Facebook / Website / Solar Lodge / Spotify