Home Reviews WEEK VAN DE BELGISCHE MUZIEK: Echo Beatty

WEEK VAN DE BELGISCHE MUZIEK: Echo Beatty

Annelies Van Dinter groeide op met de muziek van Bob Dylan, Fleetwood Mac, Radiohead, Jeff Buckley en Led Zeppelin maar begon haar muzikale carrière als drummer in punkbands. Al heel snel begon ze zelf nummers te schrijven, eerst heel DIY, met zelf opgenomen cd’s om haar intensieve slaapkameropnames op optredens te verkopen. Ondertussen tourde ze al door Europa en de VS met Bed Rugs, Styrofoam en haar eigen project Echo Beatty.

© Johan Vanparys

Na twee ep’s in eigen beheer uitgebracht te hebben, debuteerde Echo Beatty in 2013 met het album Tidal Motions dat verscheen bij Icarus Records. Op die langspeler pakt Annelies uit met een straf uniek geluid waarin elektronica hand in hand gaat met subtiele en stevige gitaarriffs en ze de sterren van de hemel zingt.

Datzelfde jaar verscheen de single Dirty Beaches ter gelegenheid van Record Store Day. Daarop pakte Van Dinter opnieuw uit met twee prachtige songs die haar talent als songschrijfster, multi-instrumentalist en zangeres in alle puurheid prachtig in de verf zetten.

Daarna was het drie jaar wachten op het debuutalbum Nonetheless dat verscheen bij Waste My Records. De langspeler was een schot in de roos. Echo Beatty verbreedde haar klankenpalet en kwam met een nog intenser geluid. De plaat opende ook deuren voor de band en ze stond voor het eerst op het podium van Pukkelpop, ging op tournee als voorprogramma van Trixie Whitley en bereikte zo een groter publiek.

Daarna is het opnieuw drie jaar wachten voor Echo Beatty met nieuw werk komt. In 2019 tekende Annelies bij Unday Records en op dat label verscheen de nieuwe ep Ode To The Attempt. Op die plaat wordt ze bijgestaan door Mirko Banovic op bas, Trui Amerlinck op cello, Louis Evrard op drums, Patricia Vanneste op viool en An Piérle aan de piano. Annelies neemt, samen met Koen Gisen, de productie voor hun rekening. Op de ep horen we een iets meer mellow geluid. De ruwe kantjes zijn er wat van afgevijld en Echo Beatty komt veel warmer en intenser binnen. De ep luidt een nieuw begin in voor de band.

Vorig jaar kregen we de eerste teaser Weeping Streets, die het nieuwe album Vison Glitch aankondigt dat op 3 maart zal verschijnen. Op de nieuwe langspeler begeeft Annelies zich op een nieuw en fascineren muzikaal terrein en liet ze de nummers mixen door Omar Yakar J. die ook samenwerkte met onder ander The War On Drugs, Perfume Genius en Warpaint. Dit jaar kregen we dan een tweede voorproefje met het prachtige Laying Low, dat ons nog meer doet uitkijken naar de nieuwe plaat.

Echo Beatty stelt Vision Glitch voor op:

06/04 – Trix, Antwerpen (+ BLOND)
18/04 – Manhatten, Leuven (+ Steve Gunn)