Home ReviewsAlbum Reviews VLADISLAV DELAY – Entain (Keplar)

VLADISLAV DELAY – Entain (Keplar)

We mogen gerust het niet te onderschatten album Entain (uitgebracht in 2000) van Vladislav Delay onder de noemer boeiende elektronische echo’s uit het verleden plaatsen. De Finse producer en muzikant Sasu Ripatti is de man achter het Vladislav Delay-project dat ergens eind de jaren ’90 het licht zag. Ripatti produceert nog steeds elektronische muziek maar is sinds de tweede helft van de jaren 2010 ook actief met soundtrackwerk voor onder andere de Fins-Duitse misdaadserie Arctic Circle en het Zweedse sportdrama Borg vs McEnroe.

Entain is een deel van een reeks heruitgaven door het Berlijnse Keplar-label uit de catalogus van Sasu Ripatti’s interessante Vladislav Delay-project. De tijd heeft echter nog geen enkele invloed op dit geremasterde album gehad. De ambientdubwolken op Entain die verfraait worden met kriebelende glitch en een assortiment aan clickcrack restanten staan nog steeds als een huis. De klankontwerpen leveren een droomachtige sfeer waar een waas van verontrustende geluidsnevels doorheen zweeft. Ripatti’s elektronische gefriemel kruist regelmatig het pad (of is het omgekeerd?) van zijn iets bekendere Britse generatiegenoot The Higher Intelligence Agency (Robert Bird).

Voor de vinylliefhebbers van tijdloze en fascinerende elektronische muziek is de vinyleditie van Entain (werd alleen op cd uitgebracht), laat ons eerlijk zeggen, een bijna verplichte aanschaf. De remaster (2020) van Vladislav Delay’s eerste album Mutila komt in de nabije toekomst ook opnieuw op plaat uit. Met de eindejaarperiode in zicht hebben we dan ook reden te meer om deze hebbedingen tot ons te nemen.

Vladislav Delay bandcampKeplar bandcamp