Home ReviewsAlbum Reviews VEELVRAAT – Momos (Eigen Beheer).

VEELVRAAT – Momos (Eigen Beheer).

by Dries Hermans

De eerste single van het Antwerpse collectief Veelvraat is een speciale. Niet verrassend, want dichter Gert Vanlerberghe kennen we van Hersencellen, het punkpoëzieduo dat hij vormt met Geert ‘Bootsie’ Budts. Nu heeft hij een andere partner in crime gevonden: Tom Tiest, ook wel bekend van The Valerie Solanas. Een duo kunnen we Veelvraat moeilijk noemen, want de beelden bij het nummer zijn haast even belangrijk als de muziek. Het productiehuis Stonewood Filmhouse, onder leiding van Kris Verdonck, maakte de clip voor Momos.

Abstracte, repetitieve beats zetten je constant op het verkeerde been terwijl Vanlerberghe strooit met zinnen. De ramen zijn dichtgespijkerd / De muren horen, zien en zwijgen. Hij speelt met zinnen en woordenschat. Alleen als in een discotheek / dronken zo als op kantoor / dans alsof je pensioen ervan afhangt / niemand die je ziet of hoort. De tekst wordt geprojecteerd terwijl flitsende, duistere beelden worden weergegeven. Het lijken mummies waar gezichten op geprojecteerd worden. De luisteraar blijft verbijsterd achter, de kijker ook. Democratie begon te rijpen in de fruitschaal van Richter.

Dadaïsme voor dummies of dadaïsme voor mummies? De hitlijsten zal dit nummer niet halen, maar dat was waarschijnlijk ook niet het vooropgestelde doel. Momos is een originele, experimentele song. De gemiddelde bezoeker van popfestivals zal hiervan moeten kotsen, maar wij lusten deze pap wel. Veelvraat verlegt de grenzen van muziek door video en poëzie te betrekken in het geheel. Bands als deze kom je niet vaak tegen, neem dus je tijd om de clip te bekijken en laat je helemaal meeslepen in deze trip.

Op zaterdag 24 november speelt Veelvraat op De Nacht van VONK: Baroque Is Not Dead! in De Studio in Antwerpen samen met o.a. Mauro Pawlowski, Marcel Vanthilt en King Dick.

Facebook
Veelvraat