Home ReviewsAlbum Reviews THE COATHANGERS – The Devil You Know (Suicide Squeeze).

THE COATHANGERS – The Devil You Know (Suicide Squeeze).

Vrouwen die iets willen zeggen omdat het nodig is. Ze bestaan nog, en ze worden alsmaar populairder en hopelijk meer gehoord, hoewel we er nog wel een paar decennia mee kunnen doorgaan tot de Trumpjes van deze wereld tot inkeer zijn gekomen. De wereld doen begrijpen dat een vrouw geen object is, ook niet met een gitaar rond de nek. The Coathangers (en dat is geen grap, maar verwijst wel naar de afschuwelijke methode van abortus door middel van een kleerhanger) zijn ondertussen al 13 jaar actief en hun muziek is vanuit de Amerikaanse underground langzaam maar zeker in alle holen van de wereld gekropen. Vorig jaar stonden ze nog op Sonic City, en dit op uitnodiging van Courtney Barnett.

Het is duidelijk dat Julia Kugel-Montoya, Meredith Franco en Stephanie Luke door hebben dat hun bandje wel eens meer zou kunnen voorstellen dan een hobbyclubje. Het is misschien daarom dat ze hun typische straight rock ’n roll-imago wat vaarwel hebben gezegd, want deze zesde plaat (in feite zevende als je ook de liveplaat meerekent) is er ééntje waarbij iedere song een ander genre krijgt. Je kan zeggen dat de drie niet goed weten welke kant ze op moeten gaan, maar de positivo in ons zegt dat dit wel de meest gevarieerde plaat is die The Coathangers tot dusver hebben opgenomen. Altijd wel met in het achterhoofd dat hun boodschap er één van rock ’n roll is en, hoe verschillend qua stijl ook: The Devil You Know blijft een zeer samenhangend plaatje.