Home ReviewsAlbum Reviews STRATOSPHERE – Collaborations II (Midira Records)

STRATOSPHERE – Collaborations II (Midira Records)

Collaborations II is de opname van het (live) release evenement van Collaborations I (2018) waarmee Stratosphere een intensieve periode van vijf jaar mee wil afsluiten. Het was voor gitarist Ronald Mariën een waar huzarenwerk om bijna alle deelnemers van Collaborations I samen te brengen. Mariën en de gastmuzikanten vulden de avond met intensieve atmosferische indrukken in het Bouckenborgh kasteel te Merksem. Het evenement bood ook de mogelijkheid om alternatieve (lees improvisatie) versies van de originele tracks te bekomen.

Wie de Belgische ambient-scene een beetje volgt weet dat Stratosphere graag een palet van bedwelmende geluidscreaties met gitaar en effecten produceert. Collaborations II bestaat uit vijf klankconstructies die de tien minuten ver overschrijden. Mariën krijgt het gezelschap van oppersjamaan Ashtoreth (Peter Verwimp), drummer Tom Malmendier, N, Dirk Serries (Vidna Obmana, Fear Falls Burning, Tonus, Yodok III) en de Canadees Aidan Baker (Nadja).

Het getalenteerde ensemble laat ons surfen op experimenteel getinte soundscapes en vibrerend snarengepluk. De nummers krijgen een eigen karakteristieke stijl door de persoonlijke inbreng van de deelnemende artiesten. Ashtoreth is onmiddellijk herkenbaar met zijn rituele en duistere keelklanken die de openingstrack naar het dark ambient gebied duwt. De mystieke atmosfeer blijft het ankerpunt op Collaborations II. De drones en gitaarimprovisaties vormen transcendente deiningen en droom verwekkende impulsen.

Verwimp, N en Serries laten hun klankroerselen zalig samensmelten met de gitaar ambient van Stratosphere. Expressief drummer Malmendier brengt vanaf track drie een portie dynamische percussie die sluipt tussen de soundscapes en loops van Serries en Mariën. De goed opgewarmde Malmendier begeleid met schitterend drumwerk het gezelschap naar de apotheose (Final Conclusion). Aiden Baker komt ook een bijdrage doen op dit episch en meeslepend stuk, waar Ashtoreth voor het nodige duistere kippenvel zorgt.

Naast de cd-release is er een speciale USB-editie met alle optredens van het evenement, inclusief individuele acts van Ashtoreth en Aidan Baker met Tom Malmendier. Als toemaatje is er ook nog een Scatterwound optreden te beluisteren. Conclusie: Collaborations II is fantastische eclectische release die we warm aanbevelen. Deze cd raden we ook aan voor mensen die nog geen zin hebben naar een terrasje, en nog wat willen verder genieten (zoals ons) van hun ‘covid-grotsyndroom’.