Home ReviewsAlbum Reviews SOULWAX-Essential (Deewee)

SOULWAX-Essential (Deewee)

by Wout Meganck

Soulwax dat zijn echt wel geen gewone mannen. Steeds opnieuw slagen ze erin om bestaande muziekconcepten terug uit te vinden. Elke keer opnieuw gaan ze een stapje verder met wat je zoal met een muziekband kan doen. Die onophoudelijke creativiteit leverde ons de Soulwax rockplaten, remixes van eigen Soulwax nummers en nummers van anderen, mash-ups, Soulwax nite versies, live versies van de remixes, 2 Many DJ’s in al hun variaties en een eigen internetzender Radio Soulwax op.

Ze brachten ook nog eens allerlei platen uit onder andere namen: Die Verboten, Samantha Fu en Kawazaki zijn ons bekend, maar er zijn er mogelijk nog andere. Via hun eigen platenlabel brengen ze regelmatig allerlei hebbedingen uit zoals de Belgian Waffles-platen. Last but not least zijn er de maxi-singles van de verschillende artiesten van hun label zoals Charlotte Adigéry, Bolis Popul, Klanken… om er maar enkele te noemen. Voor verzamelaars is het zeer spannend en vaak ook zeer verrassend om al die creatieve uitspattingen te blijven volgen.

Het nieuwste conceptalbum heet Essential One – Essential Twelve. Het album werd gemaakt als antwoord op de aanvraag van het BBC programma Essential om een “Essential Mix” te maken. Het concept van dat programma is dat een gerenommeerde dj een tape van één uur muziek samenstelt en in mekaar mixt. Voor Soulwax het startsein om opnieuw het concept te herbedenken en een mix te maken van allemaal nieuwe eigen nummers die telkens Essential heten. Nooit eerder had iemand dit idee opgevat, dus was het uiteraard een zeer spannende uitdaging. Het zijn wel degelijk 12 verschillende nummers geworden, dus geen 11 remixen. De afspraak met BBC was dat ze die tape achteraf ook op plaat zouden uitbrengen, op hun eigen Deewee label uiteraard.

De vraag is natuurlijk of dit een boeiend album oplevert want ja, dit is weer heel vergezocht. Het vorige Soulwax album, From Deewee, hebben we maanden op onze playlist laten staan, want het was supermuziek om te beluisteren, zeker met een koptelefoon op. Essential is daarvoor niet origineel of afwisselend genoeg. Een aantal nummers zijn dansbaar en in het verlengde van From Deewee  zoals 3,5 en 4 (met Charlotte Adigéry). Maar nummers 8, 9,10 en 11 zijn zo van die nummers die je als dj gebruikt om stukjes uit te knippen en als sample in een remix te verwerken.

Als verzamelaar halen we dit album zeker en vast in huis, of we de plaat ook vaak gaan opleggen dàt is een andere vraag.