We vergeten soms dat onze samenleving zich steeds in een soort spanningsveld bevindt, waardoor er op cultureel vlak het een en ander bestoven wordt. Sopa Boba raakt met That Moment een gevoelige snaar met een dramatisch verhaal dat zich afspeelt binnen een sociaal-politiek kader. Het Belgisch-Nederlands project bestaat uit G.W. Sok, ook bekend als Jos Kley van de Nederlandse punkband The Ex (gesproken woord en vocalen), Jean Vangeebergen (zü Klub) dramaturgie en Pavel Tchikov (Ogives) modulaire synths en compositie.

Het trio brengt een aangrijpende bundel spoken-wordcomposities die gebaseerd zijn op de gelijknamige tekst van de Moldavische schrijfster Nicoleta Esinencu. That moment beschrijft waargebeurde feiten in het huidige Moldavië, waar een vader de vinger van zijn zoon met een bijl afhakt, als straf voor het stelen van een beetje geld uit zijn portemonnee. De intrigerende verhaallijnen bijten zich vast in een soort ondervraging en beschrijving van familiegebeurtenissen en de daaruit voortvloeiende trauma’s in onze kapitalistische maatschappij. G.W. Sok houdt met zijn markante en sterke spoken-wordbijdrage de ellende en het cynisme rond de gebeurtenissen waarheidsgetrouw in stand. De verhaallijnen worden ingekaderd met een neoklassiek strijkkwartet (Maritsa Ney, Roxane Leuridan, Nathalie Angélique, Eugénie Defraigne en Timba Harris) en de experimentele modulaire synthesizers van Pavel Tchikov die op twee tracks gastmuzikant Stéphane Diskus – eveneens op modulaire synthesizers – naast zich krijgt.
That moment is een emotioneel zware dobber geworden, die door de avant-gardistische muzikale combinatie van neoklassiek en elektronica op een originele manier uit de hoek komt. Vrolijk werden we niet van dit album. De gesproken woorden sleuren je mee in een intens en aangrijpend epos met fascinerende en hybride klankpanorama’s waarbij de vraag “Moeder, waarom leven wij?” nooit ver weg is.