Home ReviewsAlbum Reviews RODRIGO LEÃO – A Estranha Beleza Da Vida (BMG)

RODRIGO LEÃO – A Estranha Beleza Da Vida (BMG)

De Portugese muzikant en componist Rodrigo Leão heeft tijdens de pandemie drie sfeervolle producties gemaakt. Hij karakteriseert hiermee de periodes voor (met O Méteo) en tijdens (met Avis 2020) de lockdown. A Estranha Beleza da Vida werd na de verplichte ophokplicht in elkaar geknutseld. Leão begon als bassist bij de indierockband Sétima Legião voordat hij overstapte naar het succesvolle kamerpop ensemble Madredeus. Na tien jaar verliet Leão Madredeus om zich te concentreren op zijn solocarrière.

A Estranha Beleza da Vida uit zich als een verrassend extensief plaatje. Leão dirigeert met een fluwelen handschoen de muzikanten door zijn sfeervolle composities. De muziek wentelt zich in verschillende stijlen en brengt een ‘easy homy feeling’ teweeg. Er worden zowel etherische klanken als jazz, pop en wereldmuziek in de songs verweven. Er duiken regelmatig ingetogen piano, accordeon en viool arrangementen op. Deze zorgen voor een melancholische sausje die de schoonheid van de liedjes extra accentueert.

Naast de instrumentale goudblokjes op deze release zijn er ook enkele opmerkelijke vocale bijdragen. Onze bekende schrijnwerker Kurt Wagner (Lambchop) mag op Who Can Resist zijn rustgevende stem in de huiskamer laten gonzen. De Canadese singer-songwriter Michelle Gurevich (ook bekend onder haar voormalige artiestennaam Chinawoman), neemt met haar intrigerende vocalen de titeltrack Friend of a Friend voor haar rekening. De zangeressen Martírio (Maribel Quiñones) en Surma krijgen ook elk een hoofdrol in de muzikale verhalen van Leão.

A Estranha Beleza da Vida verspreidt een heerlijke ambiance met mooie melodieën en veelzijdige vocale vertolkingen. Het is sedert Daniel Lanois’ Shine geleden dat we nog zo intens kunnen wegglijden naar een comfortzone gevuld met kleurrijke dagdromen. Onder de overkoepelende titel A Liberdade komt er nog een boxset op ons af met de drie albums die Rodrigo Leão rond de lockdown uit zijn pen puurde. Leão wordt begin 2022 op het podium in België verwacht.