Home ReviewsAlbum Reviews RICH HINMAN – Memorial (Colorfield Records)

RICH HINMAN – Memorial (Colorfield Records)

To jazz or not to jazz is de eerste vraag die bij ons opkomt na het beluisteren van Memorial, het debuutalbum van Rich Hinman. Deze Amerikaanse pedal steel-gitarist wordt veel gevraagd voor samenwerkingen en heeft al gewerkt met onder andere zangeres en pianiste Sara Bareilles (vergelijkbaar met Norah Jones), St. Vincent (singer-songwriter Annie Clarck), de funkband Vulfpeck, Lucius en zangeres-bluegrass gitariste Molly Tuttle.

Memorial is een album met in fusion gedrenkte harmonieën en melodieën. Qua sfeer en speelstijl doet Hinman ons een beetje aan de Amerikaanse jazzgitarist Bill Frisell en de Canadese producer-gitarist Daniel Lanois denken. Hinman omringt zich op Memorial met talentvolle muzikanten uit de stal van het Colorfield Records label. Het gezelschap dat bestaat uit Benny Bock (toetsen), Mark Giuliana (drums), David Piltch (bas) en Daniel Rotem (saxofoon) creëert gedetailleerde en sfeervolle klanklandschappen die een ontspannende vorm van rust produceren.

Hinman en zijn muzikanten flirten regelmatig met een sobere vorm van bijna verborgen experimentele ritselingen die Memorial uit het ‘muzak’ gebied houden. De knisperende percussie, tintelende elektronica en onverwachte klankwendingen zorgen ervoor dat de luisteraar niet te diep gaat wegdommelen in de comfortabele omgevingsmuziek. Het gebruik van de saxofoon is minimaal en produceert een extra warme jazz gloed in de muziek.

Memorial laat zich perfect binden tijdens het nuttigen van een glaasje wijn op één van deze lange donkere avonden van het jaar. Dit is rustgevend luistervoer voor de liefhebbers van licht experimentele instrumentale jazz en ambient.

WEBSITE HINMAN / INSTAGRAM
WEBSITE COLORFIELD / BANDCAMP