Home ReviewsAlbum Reviews PENTERAKT – Conquest of the Moon (BELGIAN NeuMusik)

PENTERAKT – Conquest of the Moon (BELGIAN NeuMusik)

Om een ingewikkeld verhaal even te verduidelijken en niet in te wiskundige taal te vervallen. Penterakt bestaat uit onze landgenoot Tom Coppens bekend van zijn soloproject Hyperkube (op Littl’ Antenna Records) en de Brit Andy Bloyce. Coppens en Bloyce zijn ook lid van de groep Kubusschnitt, waar Ruud Heij van het duo Free System Projekt het derde groepslid van is. De andere helft van Free System Projekt is Gert Emmers, voormalig lid van … Kubusschnitt.
Soit, op de Bandcamp pagina van Kubusschnitt wordt Conquest Of The Moon ook gepromoot met een knipoogje (om ons geïnteresseerd te houden) naar de toekomstige release van het trio.

Is dit een voorsmaakje van wat Kubusschnitt ons gaat brengen? Waarschijnlijk wel. Penterakt plooit met dit album ook een mengeling van ambient en elektronica uit Berlijnse school tussen onze oren. We krijgen vier nummers met pulserende sequencers en mooie kabbelende ambient stukken voorgeschoteld. Deze sonische pulsen vonden hun oorsprong tijdens, de eerste (inderdaad) zo inspirerende lockdown van de nog steeds woekerende globale gezondheidscrisis. De uitwisseling van de ideeën en creaties verliep echter met horten en stoten waardoor het duo eigenlijk niet echt meer weet wie wat gespeeld heeft.

Penterakt gaat de clichés van het genre niet uit de weg maar produceert hier wel een fris elektronische werkje met een bemoedigend resultaat. Alle vier de tracks zijn gebaseerd op één live sequencer-opname waarbij melodieën en effecten nadien werden toegevoegd. De elektronische golvingen van Penterakt vormen een ideaal stukje muziek bij kosmische nachtverschijnselen en hun invloed op inspirerende en dromerige landschappen. Conquest Of The Moon bevat niet alleen een wondermooie mix van klanken. De schitterende omslag fotografie werd verzorgt door Owann Photography en door Coppens (met vrijgegeven NASA materiaal) tot een surrealistische hoes verwerkt. Knap (elektronisch) werk voor oog en oor.

Belgian Neumusik / BANDCAMP