Home ReviewsAlbum Reviews PARQUET – Sparkles & Mud (Carton Records)

PARQUET – Sparkles & Mud (Carton Records)

Sparkles & Mud is het debuutalbum van de Franse band Parquet. Deze muziekgroep werd in 2014 opgericht door componist en drummer Sébastien Brun en bestaat verder uit Julien Desprez (gitaar), Nicolas Cueille (gitaar), Guillaume Magne (gitaar), Jean-François Riffaud (bas en synthbas), Clement Édouard (elektronica) en Simon Henocq (elektronica). Het tot stand komen van Sparkles & Mud, dat oorspronkelijk in het jaar 2019 werd opgenomen, verliep echter niet over één nacht ijs.

Door een computerdiefstal verdwenen de originele Sparkles & Mud opnames. De leden van Parquet lieten het niet aan hun hart komen en werkten een nieuwe versie uit volgens het idee dat niet alles controleerbaar is. Sparkles & Mud ontbolstert zich als een eigenzinnig instrumentaal techno-meets-noiserock album dat het publiek uitnodigt op de dansvloer. Parquet serveert een hitsig ravesfeertje waarbij men de gitaren laat gieren als een op hol geslagen straaljager. De knetterende songs bevatten een resem opzwepende, naar funk neigende baslijnen, die het gezelschap krijgen van pompende beats en snijdende gitaarriffs.

Sparkles & Mud rockt, funkt, draaft en raast lekker op het scherp van de snee doorheen verschillende muziekstijlen. Parquet versmelt op dit album techno, noiserock en vervuilde vorm van funk tot een nieuwe klanklegering waar de vonken vanaf vliegen. Deze broeierige muziek doet ons een beetje aan de Amerikaanse band Fear Factory denken die metal en industrial fuseerde tot een nieuw eigenzinnig brouwsel. Parquet’s muziek uit zich helemaal niet als een glad geschuurde en verniste roetsjbaan, integendeel. Sparkles & Mud is een auditief avontuur van kletterende ritmes en snaarvibraties waar je niet zonder kleerscheuren door geraakt.

FacebookBandcamp Carton Records