Home ReviewsAlbum Reviews NO PRISONERS – Watch Your Eyes (Records DK)

NO PRISONERS – Watch Your Eyes (Records DK)

by Bootsie Butsenzeller

Pieter-Paul Devos, een naam die bij de liefhebbers van het betere noise werk zeker een belletje moet doen rinkelen, als ingezetene bij combo’s als Raketkanon en Kapitan Korsakov. Heden ten dage overvalt hij ons met z’n nieuwe band No Prisoners. Dat het niet meteen een hele drastische nieuwe muzikale wending zal nemen, werd al snel duidelijk op deze debuutep.

Met enkel een strumgitaar en z’n stem verkondigt hij introgewijs meteen If This Is A Man’s World, I don’t feel like a man, qua gevoelsstatement kan dat meteen al tellen en dan moeten de drumsalvo’s die het steenharde doch catchy refrein inleiden, nog losgelaten worden. Grove korrel gitaren én een drumsound die niet moet onderdoen voor die van Steve Albini in z’n Electrical Audio studio’s, waar Pieter-Paul overigens in het verleden al opnam. Wie verantwoordelijk is voor de killersound van deze ep, wordt niet verduidelijkt in de persinfo, maar we vermoeden dat het een DIY operatie betreft.

Geestig getitelde single Video Will Play After Ad is iets rustiger, zelfs lichtjes Beatleiaans van teneur, maar de refreinen worden extra dik aangezet met groots gitaarvertoon en leren ons een lesje in dynamiek. Dick Dale op steroïden is het eerste wat ons te binnen schoot zodra I’d ingezet werd, maar gaat naadloos over naar aanstekelijke Replacements en Buzzcocks-achtige punkrock vertaald naar 2023.

De écht gevoelige snaar wordt letterlijk ‘betokkeld’ in het chill voortkabbelende Mouth To Mouth. Het geeft meteen weer dat deze gloednieuwe band met lef en durf zowat al hun rock-‘n-rollinvloeden laten binnensijpelen in hun geluid. De nieuwigheid zit dus vooral in de aandacht voor het metier van songschrijverij en daar zijn deze vier straffe tracks schoolvoorbeelden van.

Pieter-Paul is in goed gezelschap van Pieter De Wilde op drums, Leander Van Het Groenewoud (jaja, zoon van) op bas en backing vocals en Harry Descamps op tweede gitaar en backing vocals en we vermoeden dat we hier nog van gaan horen.

SpotifyFacebookInstagram