Home ReviewsAlbum Reviews MORTIER – Mortier (MayWay Records)

MORTIER – Mortier (MayWay Records)

by Wout Meganck

Mortier, zo heet het debuut van Mortier de band van zanger, bassist Thomas Mortier. In 2014 ging hij nog door het leven als Ministers van de Noordzee, maar nu stelt hij het debuut van zijn nieuwe band voor.

Mortier

De prima productie is van de hand van Senne Guns die ook deel uitmaakt van de band. Naast Thomas en Senne bestaat Mortier nog uit Nele Paelinck (School is Cool), Jesse Maes (Hypochristmutreefuzz) en Willem-Alexander Langlet (Emma Bale).

Mortier kan een bom worden in zijn categorie. De muziek is erg mooi gebracht en we horen een rijk klankenpallet (piano, strijkers, jazz drum, blazers…) wat het geheel ongewoon maakt zijn de Nederlandstalige teksten. Als invloeden geven ze Spinvis en Eels op en daar kunnen we ons wel bij aansluiten. Mortier speelt echter in een klasse apart. De kwaliteit van het geheel ligt een stuk hoger dan wat we gewend zijn in de Nederlandstalige Belpop. De teksten zijn soms wat allegorisch als waren ze van de hand van Luc De Vos.

December, het vijfde nummer, is een heerlijk luisterliedje dat wat doet denken aan KommilFoo. Maar Mortier heeft niet dat clowneske van de cabaretiers. Veel nummers klinken wel luchtig, maar de teksten zijn eerder zwaar. Serieuze onderwerpen als ontrouw (Tegen de kast) en verslaving (Valium) worden niet geschuwd. Een aantal liedjes blijft ook gemakkelijk een tijdje hangen. Het leukste nummer vonden wij Geen haaien Op Woensdag. De woorden “Ik denk dat ik vannacht zat ben, de muziek staat op repeat, ik dans tot ik uit de war ben, ik vat de slaap niet” bleven heel lang rondtollen.

Dit is de muziek die we willen horen op de radio op een zonnige zondagochtend bij de koffie: gemakkelijk in het gehoor liggend maar met een boodschap waarover naderhand kan gepraat worden.

De nieuwe plaat wordt op 14 maart voorgesteld in de Vooruit: Facebook Event