Home ReviewsAlbum Reviews THE MILK FACTORY & HANNAH TOLF – Vandrare

THE MILK FACTORY & HANNAH TOLF – Vandrare

by Felix Sandon

The Milk Factory heeft geen zang nodig om de luisteraar op sleeptouw te nemen door een betoverd landschap”, zo schreven we twee jaar geleden over dit zestal, dat jazz met folk laat paren en zo de soundtrack van een droom weeft. Krijgen we toestemming om die mening te herzien? Tijdens hun studies in Göteborg leerden de bandleden immers zangeres Hannah Tolf kennen en zij leent nu haar magische stem aan het nieuwe album van de groep.

Eerst gebeurt dat aarzelend en onwennig in opener Där lavendeln växer, zoals de eerste pasjes op het ijs. Daarna durft het gezelschap voluit te glijden. The Milk Factory staat nog steeds voor ambachtelijke klanksmederijen die ontluiken als bloemen in de lente, maar Hannahs stem schaart zich moeiteloos tussen de andere instrumenten en versmelt zo helemaal met hen. Geen muziek voor wie exact wil weten waar de weg heen leidt, wel voor wie graag al eens verdwaalt en niet bang is voor kronkelende paden.

We houden van muziek in verschillende talen, zelfs als we die niet beheersen. Van het Ladino van Avishai Cohen en het Tamasheq van Bombino begrijpen we geen woord, maar het is onmogelijk om niet de emotie en de passie in die stemmen te horen. Zo ook bij Hannah: onze kennis van het Zweeds reikt niet verder dan een handvol filmtitels, maar de melodie van haar zang, dat ijle en ongrijpbare en toch zo zachte, laat ons nergens los.

Soms gaat het tempo de hoogte in, zoals op Plocka Stenar. Schuilt hierin een potentiële hit op de Zweedse radio? Die heerlijke saxofoon mocht wat ons betreft eeuwig doorgaan, terwijl Hannahs stem je mee laat rijden over eindeloze wegen in de stralende zon. Meestal klinkt dit album echter zoals op Ljumma vindar, waar het eerder frisgroene weiden in het vroegste ochtendlicht zijn waar we naar meegesleurd worden, of valleien waar de mist als room op je ligt te wachten.

En zo blijven we toch bij iets uit onze recensie van twee jaar geleden: “De klanken nemen je mee en laten je dan plots weer achter, met zin om alles opnieuw te beluisteren. Zoals een goed gedicht.”

Je ontdekt de band live op volgende data:

04/05 – HA Concerts, Gent