Home ReviewsAlbum Reviews MATTHEW HALSALL – An Ever Changing View (Gondwana Records)

MATTHEW HALSALL – An Ever Changing View (Gondwana Records)

De uit Manchester (Verenigd Koninkrijk) afkomstige Matthew Halsall creëert reeds een vijftiental jaar een eigen instrumentaal klankuniversum met soepele weefsels van jazz, elektronica, wereldmuziek en spirituele invloeden. Halsall is met An Ever Changing View al aan zijn negende album toe waarop hij duidelijk zijn talenten als trompettist en componist nog verder uitdiept.

An Ever Changing View is een uitnodiging om zich ontspannen te laten onderdompelen in een schuimend bad van strelende frequenties met trompetmelodieën en klankharmonieën. Het album bevat een rijke instrumentatie die tot in de precisie uitgewerkt wordt. Halsall omkadert zijn donzige trompetcomposities met natuursamples, elektronica en een royaal gevulde percussiedoos van conga’s, kalimba’s, bellen en klokken. De songs kabbelen doorheen ongedwongen sferen en bezorgen de ontvanger een absoluut vrijheidsgevoel.

Het album genereert ook een soort meditatieve sfeer die veroorzaakt wordt door het loopen van samples en het gebruik van natuurambientgeluiden in de songstructuren. Halsall’s werk is sterk beïnvloed door de meditatieve jazz uit de jaren zestig (John Coltrane, Alice Coltrane en Pharoah Sanders). Hij gidst de luisteraar naar imaginaire ontsnappingsoorden die een warme schoonheid uitstralen. An Ever Changing View is een charmant fladderend plaatje met spiritueel gespekte jazztoontjes. Gewoon heerlijk.

WebsiteFacebookWebsite Gondwana Records