Home ReviewsAlbum Reviews MATT T MAHONY – Live at Missy Sippy (Eigen beheer).

MATT T MAHONY – Live at Missy Sippy (Eigen beheer).

Mattias De Rijcke aka Matt T Mahony, is een Gentse bluesgitarist en lokale held in de Gentse blues scene. Sinds 2015 nodigt hij, samen met gitarist Toon Vlerick (Absynth Minded), elke eerste zondag van de maand muzikale gasten uit in blues club Missy Sippy. In diezelfde Missy Sippy werd dit eerste album van Matt T Mahony, volledig live, opgenomen.

De blues is een simpel maar o zo veelzijdig beestje. Twaalf maten en drie akkoorden, meer heb je niet nodig en toch zijn er duizenden en duizenden bluesnummers gemaakt die allemaal anders klinken. Hoe veelzijdig de blues kan zijn horen we nog eens op de ep Live At Missy Sippy. Vijf nummers die allemaal gestoeld zijn op dezelfde fundamenten, hier en daar weliswaar vermengd met wat jazz-invloeden en exotische ritmes.

Opener Jive Samba is een cover van een nummer van Nat Adderley uit 1963 dat drijft op een repetitieve baslick van welgeteld twee noten. Matt T Mahony gooit er een bosa nova-achtig ritmesausje overheen et voilà, probeer nu maar stil te zitten! Shutdown (en de rest van het album) leunt dan weer dichter aan bij de klassieke blues. Opnieuw speelt de bas van Mattias Geernaert een prominente rol, maar dé held van het nummer is ongetwijfeld Olivier Vander Bauwede die het riet van zijn mondharmonica er stevig van langs geeft tot De Rijcke het van hem overneemt.

Outside Woman is een ingetogen cover van een nummer van Blind Joe Reynolds uit 1930, over één van de klassieke clichéthema’s uit de blues: de ontrouwe vrouw. Dat bluesmuziek ook wat actueler kan zijn, horen we in Get Rid dat bij de aanvang de experimentele, jazzy toer op gaat. Over hoe wij als mens omgaan met onze aarde en hoe de oplossing voor de milieu problematiek eigenlijk simpel is: haal de mens weg en het komt wel weer goed met de aarde.

We eindigen in schoonheid met een twaalf minuten durende, trage ode aan de vrouw in Sideways waarop Mattias De Rijcke zijn gitaarkunsten uitgebreid etaleert en we af en toe moesten denken aan Stevie Ray Vaughan.

Met dit live album schaart Matt T Mahony zich aan de zijde van andere Gentse bluescorryfeeën als Roland Van Campenhout, Tiny Legs Tim en Guy Verlinde. Eerlijke, heerlijke blues waar alvast wij nooit genoeg van kunnen krijgen.

FACEBOOK