Home ReviewsAlbum Reviews MASSIMO PUPILLO – Our Forgotten Ancestors (Glacial Movements)

MASSIMO PUPILLO – Our Forgotten Ancestors (Glacial Movements)

by Patrick Bruneel

De Romein Massimo Pupillo is lid van een hele resem bands. De meest bekende daarvan is ongetwijfeld Zu. Triple Sun, Dogon, Uruk, Embracing The Ruins, Germanotta Youth en Black Engine zijn de eerste bands die door ons hoofd schieten waar hij zijn stempel op drukt(e) en waar we zowaar werk van in de kast hebben staan. Het is maar een greep, want er zijn er nog heel wat meer.

Ondertussen heeft hij zo’n tachtig albums op zijn naam staan, met één van zijn bands of als lid van een duo, of solo. Dat hij, van oorsprong eigenlijk bassist, heel wat meer in zijn mars heeft, wisten we al langer. We wisten ook al dat hij zijn horizonten steevast wil verruimen en hij altijd op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen en manieren om zich te uiten.

Deze keer koos hij voor dark ambient en drones, en waar is hij dan beter af dan bij Glacial Movements, een label dat het ijzige van wat Pupillo deze keer in elkaar heeft geknutseld, als leidraad heeft.

Introverte drones die slechts kleine verschuivingen toelaten, als minimaal aandoende ambient die perfect geschikt is voor de ijzige dagen die om de hoek loeren. Elf stukken zijn het, die de rust en verstilling verklanken die deze getalenteerde multi-instrumentalist tussen zijn vele bezigheden wel eens nodig zal hebben. Hij is namelijk niet alleen actief in de reguliere muziekwereld maar maakt net zo goed werk voor installaties, opera of klassieke ensembles. De drukte noodzaakt hem om zich, even maar, op zichzelf terug te plooien en te bewijzen dat hij ook heerlijk intieme muziek kan maken.

Het minimalistische van zijn aanpak werkt namelijk prima op dit album, dat mijmert naar vroeger tijden, toen het allemaal minder hectisch was, of zo vertellen ze ons toch.

BandcampZu Bandcamp Massimo Pupillo BandcampFacebookYouTube