Home Belgisch Nieuwe aanwinsten in Luminous Belge

Nieuwe aanwinsten in Luminous Belge

by SANDRA REGENT

Nee, nee het is geen grap, we hebben alweer vijf nieuwe aanwinsten toegevoegd aan onze Belgische playlist. In deze concertloze tijden willen ook wij immers ons steentje bijdragen om de artiesten van eigen bodem te steunen.

De eerste aanwinst komt uit Limburg met The Shovels. Een echt nieuwe ontdekking is het niet want deze groep bestaat al twintig jaar en ze steken hun liefde voor The Kinks, The Beatles en de betere muziek uit de jaren zestig niet onder stoelen of banken. Dit reflecteert dan ook in hun weldoordachte psychedelische popnummers zoals dit aanstekelijke Responsabilities uit hun nieuwste plaat The Key. Een aanrader!

We blijven in de psychedelische sferen zij het iets steviger met het eigenzinnige Fake Indians en openingstrack Pleazze Me van hun debuutalbum The Pest. Een dikke zes en een halve minuut puur genieten van ruwe, razende en bijtende noiserock met huiveringwekkende, galmende vocals. Razend goed gewoon!

Voormalige Soldier’s Heart-leden Ferre, Jasper en Benjamin zijn bezige bijen. Naast samen theater spelen vormen de drie ook sinds een tijdje de band Sergeant. Hun muziek is behoorlijk experimenteel, een redelijk unieke mengelmoes van indie en ambient, zo zouden we hun muziek het beste kunnen omschrijven. Hun nieuwste single To What Human Product Precisely Are You Devoting So Much Ingenuity is een blend van dromerige synthdeuntjes, scherpe gitaarklanken en soundscapes met daarop het aangename, fluwelen stemgeluid van  Ferre. Het is een heel subtiel gelaagde song geworden waarbij je bij iedere luisterbeurt weer iets nieuws ontdekt. Zeker de moeite om te ontdekken!

Na al dat psychedelisch ‘lawaai’ gooien we het over een totaal andere muzikale boeg.  Misschien herinnert u zich nog onze inzending voor het Eurovisiesongfestival van 2017 met de naam Blanche? Of misschien ook niet. In elk geval bleef het na haar hit City Light stil rond de Brusselse maar stilgezeten heeft de singer-songwriter niet want in mei verschijnt haar debuutalbum Empire. Het opbeurende, poppy Fences met dat aparte stemgeluid van Blanche brengt wat zonlicht in deze donkere tijden en nodigt uit om even zorgeloos rond te springen en mee te neuriën.

De afsluiter van deze week is dan weer wel een echte ontdekking. Amper achttien en vanuit zijn Gentse slaapkamer componeert deze beloftevolle jonge muzikant zweverige bedroompop die op Spotify op veel internationale aanhang mag rekenen. Outerspace feat. Twow is een heerlijke dromerige, dansbare electropopsong perfect om gezwind door het huis te dansen. “Outerspace is the only place I would run away to in case… Outerspace where I don’t have to count my days.” Zo’n plaats kunnen we op dit moment allemaal wel gebruiken denken we dan…