Home ReviewsLuminous Fresh LUMINOUS FRESH: F R A G M E N T

LUMINOUS FRESH: F R A G M E N T

Goed leven is een optreden mogen bijwonen. Beter leven is de Gentse postpunkband F R A G M E N T leren kennen in hun repetitiekot, als residents in de kelder van de repetielokalen Goedleven in Oostakker. “In de kelder worden we weer 18”, blijkt het geheim van het newwave- en postpunkminnende viertal te zijn.

© Wouter De Sutter

Twee keer twee vrienden die versmolten tot  F R A G M E N T. Het project werd in 2019 opgericht door gitarist / toetsenist / backing vocalist Philippe Gunst (The Rescue, Tide, ex-Curtis), met zanger Christophe Scheire, bassist Piet Geldhof en drummer Geert Bonne (ex-Gorki). Drie ervaren rasmuzikanten en de onervaren Scheire, die na een jaar zingen al behoorlijk sterke vocalen neerzet.

Hun eerste live-optreden (Deeper In The Woods, september 2021) moesten we missen, maar we konden niet wachten tot het volgende optreden en belandden zo op één van hun wekelijkse repetities.

“Are you fooling yourself again?” Met spoken vocals, een warm echoënde bas en melodische gitaarlijnen horen we Gone, waarna op de zachte omhelzing van de instrumenten in Lose Ourselves melancholische woorden gedropt worden, die overgaan in een ruwer refrein. “Why did we lose ourselves?”, klinkt het met een sterke drumpartij, terwijl de gitaar de bijna tranende melodie laat overhellen in kwaadheid.

© Wouter De Sutter

De triggerende electro-intro grijpt ons meteen vast in Ice Cold Gas. De mystieke zanglijn krijgt iets dreigends onder begeleiding van Bonnes drumwerk. De elektronische basis blijft sterk aanwezig, maar wordt met het snaarwerk van zowel bas als gitaar, gehard tot een stevig vuile rocktrack, die niet langer ijskoud maar vurig heet klinkt. Onze favoriete track, samen met Happy, Not Ok, waarbij de tekst ook erg raak is.”She was coughing diamonds… I’m not okay, but I think I’m happy.”

Failure Crash Dance laat een sterke dynamiek los, met hoekige ritmes in een urgent klinkend nummer met psychedelische hoekjes die er speels af springen. Germaine laat dan een eerder rustige dark ballad horen, waarin Christof ons “wasted secrets” toefluistert, waarna hij donkerwarm zingt, opgetogen spreekt.

© Wouter De Sutter

De woorden “cops in the streets” en “lazy immigrants” klinken in de gesproken intro van Meanwhile. Het punkrockende protest daartegen klinkt meteen in de ronkende bas en drum, terwijl Scheire grimmig en venijnig “Blah Blah Blah” zingt. Schreeuwend protesterend zet hij zijn betoog voort. In contrast met Lighthouses dat – met zwarte velours omringd – aait met de woorden “I’m so glad I made all those mistakes.”

Diepe bassen en de gitzwart gekleurde woorden “Those days” openen Blown Away, dat meteen in een rijke sound openbloeit en met strak oplopende drums overgaat in een sterke uptempo postpunktrack. Knap hoe er bij het eind teruggegrepen wordt naar de donkertrage beginsfeer. “I’m so sick of being sick to be sick of you.”

© Wouter De Sutter

Een non sticky liefdesballade volgt met Turned Of, waarin de diepe tristesse in vocals getemperd wordt door warme gitaarlijn en heartbeat-bonzende drums. Fluisteerend opwindend klinken de woorden “I miss you” en zingt hij opgetogen over haar “twinkle in the eyes”.

Als afsluiter, krijgen we een gloednieuw nummer te horen. Fake Merit (waarvan wij eerst Fake Married maakten – een lapsus is nooit ver weg) klinkt daarbij al rauw en sterk, hoewel de mannen aangeven nog graag wat te sleutelen aan de opbouw van de track. “You didn’t get my irony.” De strakke drums en rollende bas razen doorheen de track waar de gitaar in volle rockstijl invalt. De drie muzikanten lijken te verglijden in een bonzende trance, waarbij Scheire zijn tekst er wars rauw overheen laat spinnen.

Het woord ‘band’ wordt hier in betekenis meer dan goed gevuld, want deze avond kregen we nummers te horen, die erg divers klinken, waarbij F R A G M E N T als band toch zijn eigen geluidsidentiteit vasthoudt. Daarnaast ervaren de vier muzikanten een sterke muzikale match, maar ook de vriendschapsband die ondertussen ontstond, zorgt voor een band die de energie die daaruit voortkomt ook live uitstraalt.

Ontdek de muziek van F R A G M E N T via Facebook / Vi.Be
Je kan hen binnenkort ook live aan het werk zien.