Home ReviewsLuminous Fresh LUMINOUS FRESH: ▲BSTR▲CKTBL▲CK

LUMINOUS FRESH: ▲BSTR▲CKTBL▲CK

Tijdens de blokfluitlessen kreeg hij te horen dat hij nooit muzikant zou worden, terwijl hij al van jongs af aan met muziek bezig was. Na lang genoeg zeuren bij zijn moeder, kreeg hij een keyboard. Rond zijn dertiende ontdekte hij audiosoftware, waarmee hij zijn klankspel kon omvormen tot darkambient soundscapes. Op zijn zestiende speelde Sydney Stoffels al in een symfonische deathmetalband, maar keerde na veel repetities en een optreden terug naar zijn vertrouwde audiosoftware, waarin hij zelf de volledige controle over de nummers had.

Van zijn talent laat hij geen greintje onbenut, want zijn ervaringen en emoties geeft hij niet alleen een creatieve uiting via muziek, maar ook als kunstenaar. Zo zorgde hij bijvoorbeeld ook voor het artwork van de debuutplaat van Winterstille.

Rond zijn negentiende was dat creëren ook zijn manier om te herstellen van een emotionele dip. Hij experimenteerde in zijn composities en de drang om effectief weer live op het podium te staan werd groter. Net voor de pandemie, deed hij met zijn soloproject▲BSTR▲CKTBL▲CK  hier en daar al enkele optredens. Toen dat stilviel, nam hij de tijd om zijn laatste nummers op te nemen, waarbij hij ze verrijkte.

Meestal schrijft hij de track en neemt hij ze diezelfde dag ook nog op. Omdat het een middel is om met frustratie om te gaan, maar ook om de ruwheid van het moment te behouden. In tegenstelling tot wat de commerciële muziekscene vaak voorop stelt, geeft Sydney de voorkeur ‘underproduced’ te klinken. “Dat is de punk die in me zit. Het zit voor mij vooral in de expressie. Te lang aan een nummer bezig zijn verliest die drive.”

Op zijn Soundcloudpagina kan je zijn nummers ontdekken. De syntwavesound die hij laat horen klinkt elektronisch vrij eenvoudig, maar ritmisch opgewekt en draagt een fijne retrosound mee. De diepe, monotone vocals geven iedere track de nodige portie duisternis en melancholie. Sidneys stem contrasteert in kilte met de vaak zwevende, warme synths. Ga alvast zijn nieuwste tracks Don’t Let The World Divide You, You & I, maar ook oudere nummers ontdekken.

A phone is much mightier than a gun
Don’t try to shut me up
My ears are ready for you