Home ReviewsAlbum Reviews LUCKY CAME TO TOWN – December Sessions (Lucky Town Recordings)

LUCKY CAME TO TOWN – December Sessions (Lucky Town Recordings)

by Mark Van Mullem

Onder de moniker Lucky Came to Town maakt Kim Van Weyenbergh al sinds 2015 aanstekelijke en authentieke country en americana-liedjes. Met zijn eigen liedjes en gewapend met een interessante selectie covers onder de arm is de muzikant geregeld live te bewonderen ergens ten velde in Vlaanderen, solo of met band. Nu heeft Lucky Came to Town een eerste ep uit. December Sessions werd een ode aan Van Weyenberghs muzikale helden zoals Steve Earle, Townes Van Zandt, Jason Isbell, Justin Townes Earle en ook John Prine waarvan ook een song op de plaat prijkt. De andere vier liedjes zijn eigen composities.

We vallen graag met de deur in huis: December Sessions werd een bijzonder fraai visitekaartje; een mooi traktaat aan aanstekelijke americana en fraaie countryrock, af en toe zachtjes aanschurkend bij blues en folk ook. De muziek klinkt ongelooflijk puur en oprecht. Meer zelfs: wanneer je naar de teksten luistert, voel je zo hard dat dit gewoon keihard gemeend is. Zo komt het alleszins over. Zeker bij het fraaie liefdeslied My Love is True. Van Weyenbergh zingt prachtig trouwens, ook op de andere composities.

Bijzonder intrigerend is het verhaal dat gedaan wordt in The Ghost of the Mississippi, heel overtuigend gebracht, doorleefd gezongen ook en met een erg fraai instrumentarium. En wat een opbouw, zowel tektsueel als muzikaal. ‘I have seen the devil walking hand in hand…’, hoe het dan verder gaat luister je zelf maar. Er gebeurt een en ander in The Ghost of the Mississippi, uitstekende opener van deze EP; deze song sprak ons meteen aan. Instant fave! Maar ook het wat deemoedige en weemoedige Home Ground wist ons al snel te raken. Enfin, meteen eigenlijk! De ‘simpele’ countryrocker Hold Back Time, is gewoon geniaal in zijn eenvoud.

December Sessions is dus een ode aan muzikale helden, maar met eigen, sterke nummers. Behalve dan Angel of Montgomery, een bijzonder fraaie cover van John Prine. Beklijvend en met heel veel respect gebracht. Om Prine live te zien, is het, met ‘dank’ aan Corona, intussen te laat. Maar een optreden van Lucky Came to Town kan een goed alternatief bieden. Zoals we al mochten ondervinden, komen dan ook ander groten uit de muziek aan bod, en natuurlijk de eigen nummers.

Eigenlijk is December Sessions meteen het eerste live-album van Lucky Came to Town. De ep werd immers live opgenomen. “In één take, geen fixes, geen retakes, … “, zou wou Van Weyenbergh dat ook expliet; de pure Lucky Came To Town-sound dus, opgenomen in de Sixstring Studio (Aarschot) door Dave Elli. We horen Van Weyenbergh op zang en gitaar, Annemie Moons verzorgt de bijzonder zalvende achtergrondzang en speelt harmonica, Erik Wynants speelt lead guitar, Joost Buttiens bast, Bart Steeno drumt en Dimitri Laes tekent voor de keyboardpartijen.

Deze eerste ep van Lucky Came To Town is een bijzonder geslaagde showcase van het kunnen van Kim Van Weyenbergh en diens band. Stuk voor stuk sterke songs, die naar meer smaken. Klinkt ook ongelooflijk professioneel en internationaal. Eigenlijke een absolute must voor country- en americanafans, zeker ook aanbevolen voor fans van Van Weyenberghs idolen alsook voor liefhebbers van Neil Young, diens kompanen van weleer David Crosby, Stephen Stills & Graham Nash. En voer voor àlle melomanen met een stel oren die kwaliteit oppikken.

Momenteel kan je de ep beluisteren via soundcloud. Vanaf 5 december zijn de December Sessions ook beschikbaar op Spotify en Bandcamp. Later zou er dan ook een beperkte fysieke oplage volgen. Wie een optreden meepikt van Lucky Came To Town heeft misschien ook de kans het cd’tje dan aan te schaffen. Wij zeggen: doén!

Check ook de webstek van de band voor verdere updates: luckycametotown.be