Home ReviewsAlbum Reviews LO-LEE-TA – In Artificial Light (FONS Records)

LO-LEE-TA – In Artificial Light (FONS Records)

by Felix Sandon

Wat doet de ene groep uitstijgen boven de andere? Vaak is het toch dat ze een eigen wereld oproepen, je opzuigen in hun eigen universum.

Drie jaar geleden hoorden we voor het eerst een zijdezachte stem “Let me be your moondog” fluisteren, gevolgd door de regel “They put the first dog on the moon in solitude.” Meteen waren we gegrepen door de mythologie van Lo-lee-ta. Op hun ep In Artificial Light nemen ze ons opnieuw mee, deze keer naar een beklemmend bestaan tussen witte muren en zwarte schermen waar enkel kunstlicht de duisternis doorbreekt.

Foto © Giulia Sebastiani

Dat klinkt wel erg als het lockdown- en quarantaineleven waar we nu (hopelijk) stilaan van verlost raken. Lo-lee-ta gaat echter verder en dieper. Opener Black Screen ontvouwt zich als een stukje body horror waarin de verteller verdwaald raakt in het spiegelpaleis van alomtegenwoordige schermen. Een verslaving die hij niet snel oplost, getuige de allerlaatste regel “My TV won’t let go of me.”

Die kleine zinnetjes die blijven nazinderen doen het wel vaker. Haast achteloos zingt Marie-Laure Fazioli “I’m sinking back to you.” Minder begiftigde liedjessmeden hadden het vast gehouden op “I’m going back to you”, maar hier zien we de zangeres echt wegzinken in het moeras van een toxische relatie.

Toch is het geheim van Lo-lee-ta meer dan de teksten en de elkaar perfect aanvullende stemmen van Marie-Laure en Benji Jame. Je hoort hier een hechte groep, ondersteund door een schitterende productie, die samen instaan voor alle bezwerende elektronische klanken. Luister maar naar de manier waarop de tijd wegtikt zonder dat je er zelf grip op hebt in White Walls, of de onverwachte wending halverwege Juno.

Afsluiter Cubist Painting is het meest fascinerende nummer van de ep. De klanken sijpelen langzaam je oren binnen voor het nummer volledig openvouwt en Benji “My face is like a cubist painting” zingt. Meteen zie je een gezicht voor je dat aan gruzelementen ligt, terwijl Marie-Laure fluisterend dichterbij komt, maar haar stem toch niet helemaal met die van Benji versmelt.

Het ideale nummer voor de aftiteling van de film die In Artificial Light geworden is.

FACEBOOK

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More