Home ReviewsAlbum Reviews LHAÄD – Below (Babylon Doom Records)

LHAÄD – Below (Babylon Doom Records)

Terwijl de feestelijk verlichte steden overschaduwd worden door nieuwe virusdreigingen duiken we ondertussen (met plezier) onder in de Griekse onderwereld van de doden met het debuut van Lhaäd. Er is bitter weinig licht te bespeuren in de wereld van het Belgische éénmansproject van Lykormas. De multi-instrumentalist die schuilt achter Lhaäd is trouwens geen onbekende in de Belgische metal wereld. Lykormas (Filip Dupont) is actief met Hemelbestormer en met de bands uit The Nox Entity Collective (Rituals of the Dead Hand, Entartung en Wolven).

Below is een metalplaat van het duistere allooi dat uit de hadale zones (zes tot elfduizend meter diepte) van de oceaan naar boven borrelt. Lhaäd is immers het anagram is voor hadal. We kunnen de muziek van Lhaäd het best beschrijven als intens brutaal en meedogenloos. Below staat bol van gitzwarte gitaarriffs, ratelende drums en heftig brulwerk waar zelfs de heerser over de doden (Hades) even om zou gaan opkijken. Lhaäd laat invloeden horen van bands zoals Nachtmysticum, Darkspace, Thorns en vooral van Sulphur Aeon. Deze Duitse death metal band heeft een gelijkaardige impertinente stijl en gebruikt ook die mysterieuze kolkende watergeluiden op hun album Gateway to the Antisphere (2015).

Lykormas verkent de oceanische loopgraven op een indrukwekkende manier. De man uit zich als een kolkend zwart gat waaruit geen ontsnappen mogelijk is. De black metal tsunami’s van Lhaäd worden met een duister elektronisch sausje overgoten waardoor de sfeer op de plaat een enigmatische en atmosferische inslag krijgt. De liefhebbers van extreme metal van eigen bodem (en daar buiten) mogen deze geweldige claustrofobische release niet naast zich laten liggen. We weten nu al zeker wat er bij ons onder die zwartgeblakerde kerstboom zal liggen. Below is zowel op cd, lp als tape te verkrijgen.

Bandcamp