Home ReviewsAlbum Reviews KUBUSSCHNITT – The Core (Eigen Beheer)

KUBUSSCHNITT – The Core (Eigen Beheer)

Het internationale elektronische muziektrio Kubusschnitt komt na een lange stilte met nieuw werk op de proppen. Het drietal bestaat uit de Brit Andy Bloyce (Cosmic Smokers, wEirD), onze landgenoot Tom Coppens (Hyperkube) en de Nederlander Ruud Heij (Free System Projekt). De laatste studio-release van Kubusschnitt met (bijna) deze line-up was The Singularity uitgegeven in 2001. Hun meest recente studioalbum Entropy’s Evolution werd in 2010 uitgebracht.

Rond 2018 startte Andy Bloyce, samen met Tom Coppens, aan een project om de archiefopnames van de originele Kubusschnitt zoveel mogelijk te herstellen. Ze brachten officieel bijna elk nummer (via Bandcamp) uit dat als bootleg onder de fans in omloop was.

De basis van de tracks op The Core werd vóór de beruchte covid periode, opgenomen bij Ruud Heij in Nederland. Het trio roert nog steeds sequencers (Berlijnse School), ambientsoundscapes en kosmische klankstructuren tot een stevige bundel elektronische pulsen waarbij heel wat te beleven valt. Men trapt gelukkig niet in de val van die verraderlijke (lees slaapverwekkende) sequencing-effecten. Een ‘overkill’ aan sequencers wordt vermeden tijdens deze vier lange, elektronische emissies. De kosmische golven worden aangevuld met doortastende ambientstukken, imponerende soundscapes, gelaagde achtergrondgeluiden en een flinke portie solowerk van het trio.

De leden van Kubusschnitt zaten tijdens de hibernatie van de groep ook niet stil en hadden hun handen vol met andere projecten. Hun individuele ervaringsgeluiden werden op The Core samengebundeld tot een onwaarschijnlijk sterke uitgave.

Wie dacht dat bij op Berlijns School gestaafde muziek geen nieuwe paden konden bewandelt worden, heeft het mis. The Core staat als een huis met vier fascinerende verdiepingen die gevuld zijn met uiteenlopende kosmische sferen. Bloyce, Coppens en Heij blazen met dit indrukwekkend album vriend en vijand gewoon weg. The Core is opgedragen aan hun vriend Tony Sawford die tussen de opnames en de release van het album kwam te overlijden.