Home ReviewsAlbum Reviews KLOOTHOMMEL – Seas Near Over (Gazer Tapes)

KLOOTHOMMEL – Seas Near Over (Gazer Tapes)

by Jos Buersens

Wij zijn erg blij om te zien dat er naast compromitterend beeldmateriaal en COVID 19 af en toe ook nog eens positieve dingen onder de mensen verspreid worden. Wij wensen bij deze Kloothommel dan ook alvast te bedanken voor de verspreiding van hun nieuwste release.

Al het moois dat Kloothommel op ons afstuurt, begint al met de cover van de cassette, die overigens op het Turnhoutse label Gazer Tapes voor een schamele 8 euro verkrijgbaar is. Een witte gedaante op een bootje in de stijl van Roger Raveel. Wie dat dit meesterwerk getekend heeft, vraag je? De heren van Kloothommel zelf natuurlijk. Mooi DIY-werk jongens!!

Seas Near Over, is de nieuwste plaat van Kloothommel gedoopt. Tien tracks lang proberen de vier heren ons te overtuigen van hun feelgood, melancholische lo-fi kunnen en we moeten zeggen dat ze daar bijzonder goed in geslaagd zijn. We merken dat we bij het beluisteren van de muziek en het kijken naar de cover van de cassette ons bij momenten verliezen en zowaar denken dat we zelf op een rustig kabbelende zee aan het ronddobberen zijn zonder een enkele zorg.

Dat Kloothommel niet vies is van wat experimenteren, kunnen we al zien wanneer we de lengte van de nummers bekijken. De meeste tracks flirten met 4 à 5 minuten maar slotnummer Morning, It’s Cornered gaat zowaar voor de volle 14:31 minuten. Ook bij het beluisteren van de tracks merken we dat Kloothommel zijn tijd neemt. Ze bouwen nummers rustig op en af, nemen tijd voor instrumentale tussenstukken en bouwen voldoende variatie in om de poppy songs tot hun recht te laten komen. Conventionele songstructuren worden bovendien door de heren vaak afgezworen of geherinterpreteerd en daar slagen ze wonderwel in.

Ook de vocalen van Ramiréz Timmerman springen er voor ons uit. Het lijkt vaak alsof hij gewoon een parlando houdt over de muziek. De manier van zingen doet ons wat denken aan een kruising tussen Parquet Courts en Cloud Nothings; twee dijken van bands overigens.

(c) Kloothommel : Athletes’ Families Watching TV

Wat dan ons favoriete nummer is? We vinden de volledige cassette meer dan geslaagd maar als we dan toch moeten kiezen, kiezen we voor 80’s Carry This Tune. Het lijkt wel alsof Kloothommel op één of andere manier de zorgeloze, op de pandemie na, zwoele zomermaanden in een track van 5 minuten heeft weten te vatten. Ook Blossoms vinden we met zijn 01:08 minuten een schitterend staaltje teamwork. Zachte vloeiende synthgeluiden, bijna fluisterende zang en een zacht gitaarlijntje. Schitterend zonder meer!

Ondanks dat het merendeel van de plaat in het Engels is, weet Kloothommel ook de Nederlandse en Franse taalpuristen onder ons te prikkelen. Een Nederlandse titel? Geen probleem hoor. We verwijzen je graag naar Begijnengracht. Een streepje Franse vocalen? U vraagt, wij draaien 85!

Morning, It’s Cornered is, als we kijken naar de duur van het nummer, een beetje de vreemde eend in de spreekwoordelijke vijver. Met een duur van 14:31 minuten weet je op voorhand al dat je wat tijd zal moeten vrijmaken om dit opus magnum een draai op je cassettespeler te geven. Wie houdt van instant gratificatie verwijzen we graag door naar de negen voorgaande nummers, de geduldige luisteraar zal echter ook in deze laatste track op zijn wenken bediend worden.

Wij wensen je alvast een prettige rondvaart in de nieuwste worp van Kloothommel!