Johannes is zijn naam is de debuutplaat van Johannes is zijn Naam, het soloproject van voormalig The Van Jets-frontman Johannes Verschaeve.
Je kan de man prettig gestoord noemen of geniaal. Of alles daar tussenin. Feit is wel dat hij na de break-up van The Van Jets terug op zichzelf valt. Hij maakt muziek voor theater en film, werkt in een Gentse boekhandel en maakt nog steeds muziek voor en door zichzelf. Dat doet hij onder de naam Johannes is zijn naam.
Hij doet dat echter op een niet alledaagse manier maar eerder als een soort Peter Pan in zijn eigen leefwereld.
Die leefwereld lijkt ons een stoffige studio te zijn alwaar hij dolle pret beleeft met ritmeboxen en oude synthesizers. Met een melodica ook, herinneren we ons van de singles die hij eerder al op ons losliet (Apparaat en Johnny Will Be King).
Al dat spelen met geluiden, ritmes en maten maakt dat daar songs uit voortkomen. Om al die invloeden en prikkels wat te doseren kon Johannes rekenen op zijn vriend Dijf Sanders. Hij is de man die de nummers mixte en het lijkt ons dat je dan al van goeden huize moet zijn. Zelf zegt hij erover: “Samen verbleven we tijdens het mixen 40000 mijlen onder de zee”. Een uitspraak die lijkt te impliceren dat het geen makkelijke bevalling was maar ook dat Dijf zich perfect kan verplaatsen in de wereld van Johannes.
Johannes is een kind van de zee. Hij groeide op in Oostende als een dromerige observator. Met de zee en de getijden als bondgenoot. En dat hoor je in zijn muziek, alsof hij hunkert naar contact, weer verdwijnt in zichzelf en tenslotte wordt uitgewist.
Het album klinkt alleszins niet eenduidig en soms zelfs verwarrend. Tegenpolen die elkaar aantrekken: grappig maar kwetsbaar. Geënsceneerd maar echt.
Het lijkt soms alsof Johannes zomaar iets doet, en hoewel hij zich duidelijk heel goed amuseert in de studio, bezit hij wel de kennis van een begenadigd songwriter. En dat merk je.
Het album bevat twaalf tracks. Track één en twaalf zijn in- en uitleiding van het album, gesproken tekst uit de leesbijbel. Een stevige knipoog van Johannes. Het tweede nummer is Johnny Will Be King. Een uitvoerig verslag over dit nummer kan je hier vinden.
Song vijf is single Apparaat. Daar hadden we het er hier ook al over en wel hier kan je die review terugvinden.
Party Boy start met een bombastische intro en neemt je meteen mee in de wereld van Johannes. En wauw, wat is de tekst mooi. Een eigen kijk op het uitgaansleven met als wondermooie uitspraak “Ooit brak ik in tranen maar nu ontbreekt me de tijd.” Vertelden we nu niet net dat Johannes een begenadigd songwriter is?
Ik Ben Er Niet gaat erover dat we allemaal wel eens zin om te verdwijnen. Strakke uptempo beat met een begrijpbare tekst voor iedereen die al eens even van de aardbol wou verdwijnen. Net over de helft van het nummer laat Johannes zich ook nog eens muzikaal goed gaan. Voor ons mocht het nummer nog wat langer duren, het uitsterven van het nummer komt iets te vroeg, we zaten er helemaal in!
De Kooi is een meer ingetogen song. Hier komt het ‘observerende’ karaktertrekje van Johannes erg naar boven. Hij aanschouwt mensen in het uitgaansleven. Hoe het komt tot een oppervlakkige ontmoeting waar hij getuige van is.
“En de muziek gaat van kwaad naar erger”, zingt Johannes. Gelukkig gaat het niet over zijn eigen album. Integendeel!
In Dichterlijke Mist viert het gesproken woord hoogtij. Een gedicht voorgedragen op muziek. Je bent er voor of tegen. Ons stoort het niet, het brengt wat rust in de plaat. Maar we begrijpen dat anderen er zich zouden kunnen aan ergeren. Anderzijds toont het gedicht, alweer, de sterke kwaliteit van Johannes’ schrijverij.
Waarschijnlijk staat het voorgaande nummer niet voor niets voor het instrumentale AfroLatinPolkaTango. Het nummer start als een serieus uptempo nummer maar waaiert dan toch weer volledig uit in het muzikale pretpark waarin Johannes koning is.
In het negende nummer worden, weliswaar mooi opgebouwd, weer alle registers opengetrokken. Geef Me Over is weer die mix van muzikale genialiteit en uitzonderlijke tekst. Het is in dit soort songs dat je moet erkennen dat Johannes Is Zijn Naam niet zomaar wat bijeen gegooide liedjes zijn.
De stijl is nieuw, we zijn dit niet gewoon en hier is echt wel over nagedacht. Deze song geeft, net als Apparaat en Johnny Will Be King, de sleutel voor de toegankelijkheid van Johannes’ muziek.
Baby Kom Thuis gaat over het diepe verlangen naar de aanwezigheid van de geliefde omdat het huis zonder haar zo leeg is. Het gemis moet groot zijn als je zaken als “en de muren staan te sterven, ze zijn je naam aan het kerven” uit je pen laat vloeien. Voor het allemaal te zwaar wordt, komt er tijdig wat afwisseling. Maar het blijft wel een song die aan de ziel gaat kleven. Knap!
In Kamer tenslotte, bezingt Johannes wat er zoal te beleven valt in zijn kamer. Hoe het leven er daar aan toe gaat. En het lijkt er niet veel anders aan toe te gaan dan bij jou of bij mij. Hoewel wij niet zo’n voorstander zijn van kruimels op het dekbed, hier een bord en daar een mes. Of vliegen die door de kamer hun gang gaan.
Muzikaal leuke cadans, tekstueel leuk zonder meer.
Alles bij elkaar genomen kunnen we niet genoeg beklemtonen dat Johannes Is Zijn Naam wat ons betreft een blijvertje is. Wat Verschaeve doet is vernieuwend en onvergelijkbaar met enige andere band. Wat hij maakt is interessant en soms wat moeilijk toegankelijk maar het is vooral leuk dat het in geen enkel hokje kan worden gestopt.
Zeker in huis halen, is de boodschap. Deze debuutplaat is, na enkele sterke singles, meteen volwassen geboren. De plaat staat als een huis. Hopelijk blijft het pretpark (dit is al lang geen speeltuin meer) van Johannes nog lang open, wij blijven tickets kopen!
Over tickets gesproken, je kan Johannes Is Zijn Naam live gaan aanschouwen de komende weken.
Hier kan je alle plaatsen en data terugvinden, meteen ook de officiële website van Johannes.
Facebook – Instagram