Home ReviewsAlbum Reviews JEF MERTENS – New Music For Mouth Harmonica (291)

JEF MERTENS – New Music For Mouth Harmonica (291)

by Jos Buersens

Is Toots Thielemans uit de dood verrezen en gereïncarneerd in de persoon van Jef Mertens? Absoluut niet! De cassette mag dan wel New Music For Mouth Harmonica heten maar verwacht je geenszins aan muziek à la Bluesette. Ben je trouwens nog niet bekend met het werk van Toots Thielemans, gelieve dit dan dringend op je to-do-lijst te zetten.

Cover album (c) De zandlegster van Begijnendijk (1944)
Foto Nr.49.40b door Dr. J. Weyns.
Scan door Mauro Pawlowski.

De coverfoto van de cassette is in ieder geval een intrigerende keuze geweest. We zien een zittende gedaante met wit zand figuren maken op de grond. Het gaat hier, na wat opzoekwerk, blijkbaar om de zandlegster van Begijnendijk. Je hoeft bij het zien van deze foto in geen geval de oorsprong in het occulte te gaan zoeken. De zandlegster is hier namelijk gewoon de toegang van een kerk aan het versieren naar aanleiding van een huwelijk. Iets dat in de jaren stilletjes wel meer gedaan werd zo blijkt. Een leuk wist-je-datje alleszins.

Nu, los van Toots Thielemans en zandlegsters is de inhoud van deze cassette voor ons zonder twijfel een underground pareltje.

New Music For Mouth Harmonica, dat overigens vijf tracks rijk is, gaat van start met A New Home. Een rustig nummer dat gekenmerkt wordt door harmonica soundscapes. Met zijn 4:59 minuten zullen er misschien mensen zijn die dit te lang vinden of die zelfs het woord “eentonig” in de mond zullen nemen. Voor ons is niets minder waar. Ondanks dat er enkel mondharmonica in het nummer te horen is, wordt er dermate mee geëxperimenteerd dat onze aandacht meer dan wordt behouden. Een sterke opener!

Recording Fields zet de zweverige lijn die met A New Home gezet werd verder, maar we horen hier toch af en toe al iets (bij gebrek aan een beter woord) ‘vuilere’ geluiden die aangeven dat de cassette naar iets aan het opbouwen is.

Nyack, het derde nummer, is een radicale breuk met zijn twee voorgangers. Het zweverige van de twee vorige tracks wordt vervangen door agressieve feedback en noise. Hoewel het zeker niet zo klinkt, vermoeden we dat Mertens op één of andere manier toch al deze geluiden met een mondharmonica heeft weten te creëren. Een knap staaltje muzikantenschap! Op één of andere manier kunnen we ons dit nummer perfect voorstellen als soundtrack van A Clockwork Orange 2.0. Een specialleke dus. Denk er trouwens ook zeker aan om op Bandcamp de clip te bekijken.

Met zijn 10:32 minuten is Without Circular Breathing de langste track van de cassette. Eentje voor de geduldige luisteraar dus. Als Swans-fans zijn wij best wel wat gewend waardoor de duurtijd ook absoluut geen obstakel vormde. De agressieve toon die we op Nyack hoorden, neemt hier opnieuw af. Het lijkt wel de soundtrack van een drukke ochtend in één of andere bruisende hoofdstad. Potentiële soundtracks te over op deze cassette met andere woorden.

Op Harm, het laatste nummer van de cassette, horen we voor het eerst geluiden van de mondharmonica zoals we ze in haar natuurlijke staat kennen. Het is een idyllisch, rustgevend nummer, waarmee op een correcte manier wordt afgebouwd naar het einde van de cassette. Een ijzersterke laatste track!!

Gereleaset op 20/07 maar aangezien er maar 50 fysieke exemplaren van deze cassette worden voorzien, kan je jezelf maar best haasten om een exemplaar van deze underground parel in huis te halen.

Wij wensen je alvast veel soundtrackvreugde met Toots Thielemans featuring de zandlegster van Begijnendijk anno 2020!