Home ReviewsAlbum Reviews HYLDR – Order Of The Mist (Eigen beheer)

HYLDR – Order Of The Mist (Eigen beheer)

De Belgische gothic doommetalband HYLDR vertelt met hun debuut Order Of The Mist het verhaal van een jong bovennatuurlijk meisje uit Hokkaido (het noordelijkste eiland van Japan) dat vast komt te zitten in een wereld van dodelijke Noorse mythologie. Muzikale verhalen over het occulte blijven een belangrijke inspiratiebron in het metal wereldje. HYLDR gaf ons een uitdagende por tegen de ribben voor een dieper luisteronderzoek.

De meeste muziek van Order Of The Mist werd door gitarist VI gecomponeerd vóór de eerste repetities van HYLDR. De band kreeg snel vorm met de tweede gitarist Jean Dark, Wöde op bas, Saïko op drums en de mysterieuze Lady IX op vocalen en keyboards. De nummers hebben rijke en emotioneel geladen structuren met lekker schurend downtempo gitaarwerk dat door de ritmesectie in een strak kleedje gestoken wordt. De opmerkelijke vocalen van Lady IX duwen de composities in een originele en nieuwe windrichting. Lady IX haar buitengewoon stembereik manoeuvreert zich in een hermafrodiet spectrum. De diverse zanglijnen komen bewonderenswaardig van dezelfde persoon en brengen zo de verschillende personages van het verhaal tot leven.

HYLDR heeft twee video’s uitgebracht waar Lady IX half gemaskerd verschijnt in een kimono en zo de band een originele uitstraling bezorgt. De muziek van HYLDR ligt in het verlengde van het oude Paradise Lost (Icon, Draconian Times) en de Noorse avant-garde metalband In The Woods eind de jaren ’90. Lady IX’s lagere (lees meer mannelijke) vocalen hebben ook hetzelfde timbre als Jan Transeth die toen verantwoordelijk was voor de zang bij In The Woods. HYLDR breit met dit opmerkelijke album een nieuw en uitdagend hoofdstuk aan een genre dat op dit moment wat aan bloedarmoede lijdt. Dit verleidelijk en fascinerend album is (helaas) alleen digitaal verkrijgbaar en te beluisteren op de bekende streamingkanalen.

WebsiteFacebookInstagram