Home ReviewsAlbum Reviews HYDROGEN SEA – Automata (Unday).

HYDROGEN SEA – Automata (Unday).

by Wout Meganck

Als manna uit de hemel is het album van Hydrogen Sea neergedaald. De platenfirma (Unday) heeft alles in het werk gesteld voor deze release, want dit moet het doorbraakalbum worden. Mondjesmaat kregen we een aantal singles, niet minder dan 5 in totaal: Cold water, Run, Blackest Skies, Flogstra en Decoherence. Lees onze reviews van al die singles en u zal merken dat wij unaniem zijn: dit is heerlijke muziek. Muziek waar je vrolijk van wordt en waar je ongestoord op zal wegdromen.

Dit album kan zonder meer beschouwd worden als een volwassen plaat. Hydrogen Sea was vroeger een duo bestaande uit PJ Seaux en Birsen Uçar en is nu verveld tot een een vijftal. Voortaan kunnen verwelkomd worden in de wondere wereld van Hydrogen Sea: ex-Balthazar Patricia Vanneste, Joris Caluwaerts van STUFF en Steven Van Gelder van Tout Va Bien.

Met de nieuwe bandleden komt er tegelijk een heel nieuwe sound. Het eerste album was synthpop, maar op basis van dit album zouden we Hydrogen Sea eerder bij indiepop catalogeren, zoals  Lamb en Goldfrapp. Waar de eerste plaat het vooral  moest hebben van de kabbelende dromerige synths en de wondermooie stem van Birsen is er nu nog veel meer te beleven. De laptops werden vervangen door extra instrumenten en dat maakt de muziek doodeenvoudig veel spannender.

Met alle singles die we al te horen kregen, lijkt dit album al heel erg vertrouwd alsof het een best-off is. Belangrijk is dat ook de nummers die we nog niet hoorden van diezelfde kwaliteit zijn. Onze absolute hoogtepunten zijn trouwens twee nummers die we nog niet eerder konden horen: The Bloob en Vertebrate, nummers die zo spannend zijn dat we ze een hele tijd op repeat hebben gezet.

Wat we er ook over proberen schrijven, het lijkt alsof we afbreuk maken aan de schoonheid van dit album. We raden aan het kleinood snel in huis te halen en u onder te dompelen in deze onaards mooi muziek.

Goed om te weten: in kader van Record Store Day ( 13 april) kan u een speciale versie van de vinyl proberen op de kop te tikken. Die is heel mooi uitgewerkt met een bedrukte sleave en appelblauwzeegroen vinyl.

Site Hydrogen Sea
Facebook
Instagram