Home ReviewsAlbum Reviews FATTYÚ – Puszta (NGC Prod)

FATTYÚ – Puszta (NGC Prod)

Het Hongaarse avantgardeblackmetalproject Fattyú bracht al ergens in februari van dit jaar Puszta uit, de promo kwam echter maar half april de mailbox binnengegleden. Er zijn soms van die eigenaardige muziekreleases waar men toch even wat bezinktijd aan moet geven of die zo goed zijn dat we niet anders kunnen dan ze terug op te vissen om er nog wat woorden over neer te pennen.

Avius (Madarasi Tamás) is de multi-instrumentalist achter dit Hongaarse underground project.

Fattyú (= bastaard) laat zich inspireren door de mythologische en folkloristische teksten van de bewoners van het Karpatische basin, nu beter bekend als ’Orbánland’. De verhalen over het ellendige alledaagse leven van de landbouwers die vroeger werkten op de Hongaarse laagvlakte (puszta) zijn de onderwerpen op dit interessante werk. Avius liet zich vocaal bijstaan door Attila “Soma” Németh (Bipolaris) Gábor Varsás (Shum) Azak (Superfrost) N (Rém) en M (Boru) die in verschillende segmenten van de Hongaarse extreme undergroundmuziek actief zijn.

Puszta is een zeer divers gespekt album geworden waar heel wat andere muziekstijlen in verwerkt zijn. Een puur blackmetalwerk is dit zeker niet, de gitaarriffs spelen nog een belangrijke rol maar worden in toom gehouden zodat de beoogde ambiance zeker tot zijn recht komt. We krijgen nu en dan wat Emperor-achtige uitbarstingen en ranzige riffs tussen de dungeon synth en dark ambient weefsels geserveerd. De Hongaarse teksten zijn voor de meeste mensen onverstaanbaar maar de emoties rond de harde arbeid en de sfeer van verlatenheid die de pusta uitstraalt, zijn duidelijk merkbaar. De elektronica en de Burzum-riedeltjes in de complex aanvoelende songs zorgen voor de geheimzinnige sferen van eenzaamheid en melancholie die dit merkwaardig album bevat.

Fattyu BandcampFattyu FacebookNGC PROD Bandcamp