Home ReviewsAlbum Reviews EXPERIMENTS & OBSERVATIONS ON ELECTRICITY –  Experiments & Observations on Electricity (Cult Image Music)

EXPERIMENTS & OBSERVATIONS ON ELECTRICITY –  Experiments & Observations on Electricity (Cult Image Music)

Craig Thompson droomde er veertig jaar lang van om eigen muziek uit te brengen en ja, soms kristalliseren deze onbereikbaar lijkende wensen in iets tastbaar. Een bezoek aan een tentoonstelling in Londen over de Titanic triggerde Thompsons creativiteit. Deels beïnvloed door zijn muzikale helden (O.M.D, Tangerine Dream, Jean Michel Jarre) en de imponerende droefheid die hem trof tijdens de exhibitie begon de Brit te werken aan zijn elektronisch project Experiments & Observations on Electricity.

Experiments & Observations on Electricity ontplooit zich als een raadselachtige samensmelting van ambient met duister getinte geluidswolkjes. De wiemelende elektronische resonanties op de eerste twee nummers van het album krijgen het gezelschap van doffe beats die klinken als een embryonale hartslag tussen het ruisen van de baarmoederlijke bloedstromen. Qua sfeer en geluid neigt dit een beetje naar de Library Of Sound werkjes van CTI (Chris And Cosey) uit de jaren 90.

De diepe luistertrip verandert na tweeëntwintig minuten naar een meer gotisch getinte ambientvorm geïntroduceerd met (scheeps)klokken en mysterieus geruis. Er wordt een soort kosmisch spanningsveld gecreëerd met het elektronisch gefriemel en de zachte repetitieve basdreuntjes die tussen de ritselende soundscapes verweven worden. Thompson voegt nog wat achtergrondgeluiden toe van wegebbende stemmen waardoor er een sfeertje van droefheid en verlatenheid ontstaat.

Experiments & Observations on Electricity deint onder doffe pianoklanken verder weg in een stemming van melancholische eenzaamheid. Het album laat diepe, emotioneel geladen klankenstructuren horen waarbij een mens toch even blijft stilstaan bij de ellende die we via de verschillende mediakanalen in ons strot geduwd krijgen. Experiments & Observations on Electricity is een boeiend elektronisch album geproduceerd door een passionele slaapkamerartiest die zijn droom kon vastgrijpen.

WebsiteInstagram