Home ReviewsAlbum Reviews VARIOUS ARTISTS – Anthologies 4 (Je M’En Fish Records)

VARIOUS ARTISTS – Anthologies 4 (Je M’En Fish Records)

Het Brusselse label Je M’En Fish legt zich vooral toe op experimentele muziekgenres zoals cold wave, electronic body music, gothic rock en new wave. Naast het lanceren van nieuwe artiesten, brengt het label ook heruitgaven van bands uit de duistere jaren ’80. Denk hierbij aan het verzamelalbum van Dirk Da Davo (The Neon Judgement), vergeten gothic-pareltjes van This Vale Of Tears, en een heruitgave van het comebackalbum Icarus van Flesh & Fell uit 2017. Binnenkort staat er ook nog een verzamelalbum van The Neon Judgement op de planning.

Het label brengt ook de Anthologies-verzamelreeks uit. Het eerste deel verscheen nog op cassette, het tweede verscheen al op vinyl, net zoals dit vierde deel.

© Je M’En Fish

Het album opent met Don’t Cry For Me van The Frozen Autumn. Deze Italiaanse band deed duidelijk inspiratie op bij Clan Of Xymox met hun combinatie van duistere elektronica en sfeervolle soundscapes, verrijkt met subtiele gitaarlijnen. Een krachtig begin van deze verzamelaar. We vervolgen met de Italiaanse gothic-koningin Noemi Aurora, die het nieuwe nummer The Alchemist presenteert. Een vrij pakkend nummer met een duidelijke jaren 80 sfeer. Die duistere atmosfeer komt echter alleen naar voren in de break, verder klinkt het allemaal nogal luchtig.

Met haar project Helalyn Flowers laat Aurora een andere kant van zichzelf horen. Never Enough uit het album Stitches Of Eden uit 2009, klinkt een stuk duisterder. Het Nederlandse zestal The Dreamside combineert gothic, metal en industrial maar begon ooit als darkwaveband. Uit die periode stamt het nummer This Quest. Kemi Vita heeft een prachtige stem die perfect past bij deze typische gothic track.

De b-kant opent met een klassieker uit de jaren ’80: een live uitvoering van Tomorrow In The Papers van The Neon Judgement uit 1984 en die klinkt net zo perfect en intens als de studioversie. Vervolgens krijgen we nog een nummer van Flesh & Fell. Tegenwoordig horen we Pierre Goudesone in het Oostendse dialect met Goudi maar in de jaren tachtig maakte hij deel uit van Flesh & Fell, samen met zangeres Cathérine Vanhoucke, gitarist Eddy Maust en drummer Michel De Greef. De band werd bekend met de single Hunger en hun versie van Emma van Hot Chocolate. Op deze verzamelaar staat echter The Wind dat ook uit diezelfde periode stamt. Het is een pareltje dat zeker meer aandacht verdient, fijn dat het op deze verzamelaar staat!

Maxx Maryan vergezelt Noemi Aurora bij Helalyn Flowers en heeft ook zijn eigen soloproject genaamd Imjudas. We maken kennis met Imjudas via het nummer Ritual dat een combinatie lijkt van Nine Inch Nails en Skinny Puppy.

Daarna volgt het Deense duo Am Tierpark (met Claus Larsen van Leather Strip, Klutae en John Mirland van M73) met Cherry Blossom van hun gelijknamige ep uit 2017. Een minimalistische, elektronische track met sterke 80’s-invloeden, vergelijkbaar met Absolute Body Control.

Als afsluiter krijgen we Vampire van M73, waarbij we een eigentijds geluid horen met invloeden van jaren ’80 ebm.

Anthologies 4 is zeker de moeite om in huis te halen. Het maakt een mooie connectie tussen de electrowave van de jaren ’80 tot nu. Een heerlijk hebbedingetje, uitgebracht op prachtig gekleurd vinyl, waarvan er slechts 200 exemplaren geperst zijn. Bijna de helft daarvan werd al gereserveerd tijdens de voorverkoop, snel zijn is dus de boodschap.

Het album is te verkrijgen via deze link.