Home ReviewsAlbum Reviews DE BRASSERS – Alternative News (Bras Records / Wool-E-Disc)

DE BRASSERS – Alternative News (Bras Records / Wool-E-Disc)

Record Store Day brengt altijd wel iets verrassends. Zo ook van De Brassers, de band uit Hamont Achel, die nog voor de jaren tachtig zich aanmeldden ontstond en de Belgische punkscene mee vorm gaf. Een scene die zich in de diepe underground situeert, waardoor De Brassers nooit een groot publiek bereikten. Desondanks drukten ze wel een ferme stempel op die Belgische punkscene. De meer dan 40-jarige band heeft ter gelegenheid van Record Store Day zijn laatste optreden vastgelegd op hun nieuwe album Alternative News: hun concert op 10/11/2019 in het Depot in Leuven op het Breaking Barriers Festival. “Voorlopig? laatste optreden”, geven de heren aan. “Voorlopig!”, maken wij er graag van, want deze heren zijn volgens ons nog lang niet uitgespeeld. Naast drie ‘klassiekers’ en twee covers, krijgen we ook drie nooit eerder uitgebrachte nummers te horen.

Met de release van dit live-album, brachten ze ook een videoclip uit bij de track O Brother. Een nummer over Eric, de eerste Brassers-drummer en broer van zanger Marc, die enkele jaren geleden uit het leven stapte. Met dit nummer wordt het album ook meteen geopend.

De  videoclip werd geregisseerd door Jonas Govaerts en is gebaseerd op de strip De Dorpsgek Van Schoonvergeten van Didier Comes. Enkele fragmenten werden verfilmd, met acteurs Valentijn Dhaenens, Chris Willemsen, Fia Cielen, een slang en een hond. “We go to the woods and play some sounds, just like we used to do!” Zowel de sound als de tekst ademt weemoed uit, waarmee we meteen de duisternis mee ingetrokken worden. Een intro vol doom sound, vult zich met vocale kreten van wanhoop en snerpende, sterk aanwezige synths en steeds donkerder wordende klanken met traagzware drums en gitaren. Meteen raak…

Het snaarwerk in It Goes Like This, doet denken aan dat van tijdsgeest-broertjes Siglo XX, met het knappe contrast tussen de knap opgebouwde strofes en een refrein vol vuur. De repetitieve synths voelen erg eighties aan, terwijl we een knap triggerend en origineel ritmewerk te horen krijgen in deze tracks.

Als er een Brassers-nummer is dat bekend in de oren klinkt, is het hun hit En Toen Was Er Niets Meer. Een track die tijdloos zal blijven klinken voor ons, omdat er op maatschappelijk vlak altijd wel – en vandaag wel des te meer – een defaitistisch feit opduikt, die bij de mens de neiging oproept om op te geven. “Ik voel mij ziek! Ik voel me slecht!” Het woord ‘hoop’ walmt steeds verder weg in Eruit, dat perfect aansluit qua sfeer en stijl bij de voorgaande klassieker, met explosieve gitaren en drumslagen. Doemdenken werd toen al sterk neergezet door de heren en zo worden deze twee klassiekers in deze liveversies nog sterker en weidser uitverklankt.

De B-kant van de plaat opent met een ‘heavy’ nummer: Sick In Your Mind. Dat gevoel tussen onrust en welbehagen in geluid omgezet in een duistere omhelzing, met sterke drums en gitaren. Een nummer waarin we ook de stijl van Struggler herkennen, de band die in dezelfde periode ontstond, binnen dezelfde scene, dezelfde tijdsgeest én zelfs uit dezelfde (met talent gezegende en heerlijk verdoemde?) parochie komt. Punk moet wellicht vanuit Engeland via Hamont Achel binnen gesijpeld zijn halverwege de jaren zeventig…

Een eigen invulling van Lowdown volgt met deze Wire-cover, waarna we in het trage Bad Company meegenomen worden, langs diepe bassen en triggers, in een verhalende track waarbij de nadruk minder op het instrumentale ligt. Een muzikaal ademmoment op de plaat, dat je tegen het eind van de track toch volledig ademloos, bij de keel gegrepen achterlaat. Een prachtig nummer, dat in volle kracht eindigt. Als afsluiter krijgen we een tweede cover te horen, wanneer De Brassers Nasty Little Lonely van Alternative TV laten klinken.

Dit live-album laat ons voelen dat de tijdsgeest nu wellicht evenveel toe is aan dit genre als 40 jaar geleden. Hoe actueel dit genre weer klinkt. Het doet leeftijden vergeten, maar dat schrijven we geheel aan De Brassers zelf toe, die op dit album nog steeds klinken als energieke ‘jongens met idealen.’, niet afwijkend van wie ze zijn en waar ze voor staan. Dus jongens, wanneer mochten we dat volgende(!) optreden alweer in onze agenda’s noteren?!? Want de laatste zin op dit album is ontegensprekelijk “See you next time!”.

Alternative News is op vinyl verkrijgbaar bij het label Bras Records en wordt verdeeld door Wool-E-Discs.

Facebook