Iedereen weet ondertussen wel dat Colin H. Van Eeckhout het boegbeeld is van Amenra, dat sinds het album De Doorn (2022) tekende bij Relapse. Dat weerhoudt de band er niet van om ook verder platen (bijvoorbeeld in eigen beheer) uit te brengen (zie Live At Werchter 2024). Dat de Amenra-zanger ook muziek uitbracht als deel van Kingdom en Absent In Body zal al eerder aan kenners voorbehouden zijn, een beetje als zijn soloproject CHVE, waarmee hij meer ingetogen muziek brengt, die echter net zo intens is als wat hij met de moederband op plaat en tijdens concerten laat horen.
Kalvarie is inmiddels zijn derde plaat onder de noemer CHVE, na het indrukwekkende Rasa en het even intense 10910, die beiden inmiddels al enkele jaren oud zijn. Tijd voor iets nieuws dus, en meteen ook op Relapse, wat de bekendheid van dit project alleen maar, verdiend, ten goede kan komen.
Deze keer koos Van Eeckhout voor het verhaal van de Fransman Jean-Marie Massou die vijfenveertig jaar geïsoleerd van alles en iedereen in de bossen woonde, omringd door de natuur en de door hemzelf gemaakte muziek. Een perfecte match voor wat CHVE muzikaal wil overbrengen.
Beginnend met het tegen elkaar botsen van enkele stenen komt de draailierdrone stilaan op gang, waarna de stem pas na enkele minuten invalt. Op het meest aangewezen moment doet hij dat, tegelijk met het toevoegen van nog wat extra atmosferisch aandoende klanken die de donkere trip tot een uitgepuurde totaalbeleving vormen.
Zestien minuten duurt het stuk, getiteld Eternit. Het is als het ware een evoceren van het einde van de wereld, waar de Franse kluizenaar naar uit keek. De drone zit vol geluiden die bij een eerste luisterbeurt nog verloren gaan. Niet getreurd. Het nummer dwingt tot herhaaldelijk luisteren en mee te contempleren met de calvarie van de Amenra-frontman.
Een meer dan uitstekend plaatje is dit, perfect passend bij het aanhoudende herfstweer.
Bandcamp / Facebook / Instagram