Home ReviewsAlbum Reviews BLACK DOLDRUMS – Dead Awake (Fuzz Club Records)

BLACK DOLDRUMS – Dead Awake (Fuzz Club Records)

by Ann Cnockaert

Hier is dan eindelijk het langverwachte debuutalbum Dead Awake van de Londense groep Black Doldrums! Kevin Gibbard en Sophie Landers maken, onder de naam Black Doldrums, postpunk met elementen van donkere psych, gothic en shoegaze. Begin 2021 rekruteerden ze voormalig DMT-lid Matthew Holt op basgitaar. Na twee uitverkochte ep’s (She Divine was de meest recente uit 2019), volgt nu de debuutplaat geproduceerd door Jared Artaud (The Vacant Lots, Alan Vega).

Op Sad Paradise horen we een stuwende ritmesectie gecombineerd met psychedelisch wervelende gitaren. Kevin Gibbards zang zal fans van Joy Division zeker aanspreken. Het nummer gaat over het zien van mensen die hun leven om je heen leiden met weinig of geen impact, alleen maar komen en gaan, hun leven wegkwijnend. De titel Sad Paradise komt van een handgeschreven gedicht dat Allen Ginsberg in een brief aan Jack Kerouac stuurde.

Into Blue is in tegenstelling tot Sad Paradise een zeer rustig nummer. De song wordt langzaam opgebouwd waarbij de zang hetzelfde tempo aanhoudt. De euforische gitaartexturen zorgen voor het mijmerende, dromerige effect. Het nummer doet denken aan een mix van bands zoals Echo & The Bunnymen en shoegazers zoals Ride en Slowdive. Over het nummer vertelt Kevin: “Het is een eerlijke terugblik op een bepaalde periode voor mij, die helemaal in het nu wordt gebracht met teksten als ‘And all the while as if to make me smile she was there’. Die zin verwijst naar een speling van het lot omdat het gaat over een toevallige ontmoeting tussen mij en Sophie nadat we de hele tijd bij elkaar in de buurt hebben gewoond en opgegroeid zijn. De uitdrukking Into Blue betekent iemand volgen en bij iemand zijn tot in het hiernamaals of de eeuwigheid.”

In Sleepless Nights herken je het gevoel van isolatie in de vroege uren terwijl je vecht tegen slapeloosheid en de interne strijd met jezelf. De titel van het album is geïnspireerd op de tekst ‘Eyes dead awake’ in het nummer.

Now You Know This is ontstaan na het bekijken van een Daniel Johnston-documentaire, met name na het nummer I Live My Broken Dreams, herinnert Kevin zich: “Het heeft me altijd getroffen als een perfect folkdeuntje en ik hield van de uitvoering. Het deed me denken aan een akoestisch nummer dat ik een paar jaar geleden had geschreven, genaamd Now You Know This, dat een soortgelijke hook had, dus ik besloot om het met de band te spelen en het ontwikkelde zich tot een volledig nummer. De verzen zijn met opzet zo in elkaar gezet dat het aanvoelt als een nieuwsuitzending. “Let me tell you now, the state of all things”, zingt Kevin voordat hij de egoïstische en hebzuchtige elite beschrijft, fatale rellen op straat die worden beantwoord met mediastilte en ondergefinancierde openbare diensten waardoor de zieken en de armen ‘er alleen voor staan om te overleven’. De ristmesectie van deze song voelt als een gestaag dreunende mantra.

Het stuwende Dreamcatcher sluit daar perfect bij aan. Het nummer gaat over verzet tegen een gevoel van vastgehouden worden, een idee dat voortdurend opduikt doorheen het album. Hier zijn dan weer de typische postpunkinvloeden duidelijk aanwezig. Het is ook een nummer dat de muurbloempjes naar het midden van de dansvloer lokt op een donkere newwave-party.

Het rustige nummer All For You heeft een gevoel van somberheid, zoals wanneer de dag regenachtig en mistig aanvat.

Het tempo op de laatste twee nummers Runaway en Sidewinder gaat de hoogte in met een dreigende sfeer, motorische drums en wervelende gitaren. De nummers gaan over de repercussies van iemands daden en leven met consequenties ervan. ‘Got nowhere to hide, got nowhere to go / It’ll follow wherever you go / It’ll hunt you down”.

Deze plaat zal liefhebbers van groepen zoals Joy Division, Bauhaus, Echo & The Bunnymen, the Jesus and Mary Chain en The Cure zeker kunnen bekoren.

Je kan de plaat hier bestellen.

FACEBOOK – TWITTER – INSTAGRAM