Home ReviewsAlbum Reviews ANUNADA – Planet Psyche (Zamp Makely)

ANUNADA – Planet Psyche (Zamp Makely)

Anunada is een nieuw project dat aan de Belgische elektronische horizon verscheen. De naam Anunada is nieuw, maar de muzikant achter dit project is niemand minder dan schrijver en muzikant Serge Timmers. In de jaren ’90 startte hij Mint Narcosis dat in 2011 terug van onder het stof gehaald werd. Timmers is ook al sedert 2009 actief met het dark ambient project Misantronics. Verder is de in Hasselt geboren Antwerpenaar lid van het trio Synchyse dat hij samen met Ronald Mariën (Stratosphere) en Gert De Meester (Distant Fires Burning) vormt. Tussen zijn schrijfwerk en deze projecten vindt Timmers nog de tijd om samen met Peter Verwimp (Ashtoreth) en koperblazer Izzy Op de Beeck (For Greater Good) nog wat dark jazz te produceren.

Planet Psyche is het resultaat van een nieuwe weg die Timmers met Anunada inslaat. De elektronische muziek op dit debuut zoekt een balans tussen zweverige ambient constructies met Berlijnse school invloeden die vermengd worden met flarden dark jazz. De sombere sfeer van Misantronics sluipt tussen de dwarrelende ambient en psychedelische elektronica van Anunada. Alhoewel Timmers graag rondzwerft in het sinistere muzikale spectrum is Planet Psyche geen duistere bedoening.

De geproduceerde klanken en sfeer op Planet Psyche hebben eerder iets ranzig sprookjesachtig, afgewerkt met de nodige scherpe hoekjes. Cosmonaut daarentegen is een meer downtempo nummer dat ons met de lekkere beats in een (nu al bijna vergeten) clubsfeertje duwt. Ronald Mariën is als gast te horen op What Have You Become? en laat zijn ambient gitaar glanzen tussen de mysterieuze ambiance van de track. Planet Psyche sluit af met een meeslepend en melancholisch stuk van een kwartier waarbij nihilistische film noir sfeertjes zacht naar boven borrelen. Anunada is een boeiende nieuwe zon die verrassend opdook aan onze einder. Deze aanrader is digitaal verkrijgbaar op de Zamp Makely Bandcamp pagina.