Home ReviewsAlbum Reviews ALPACAS COLLECTIVE – Big Words (Catalpas Records)

ALPACAS COLLECTIVE – Big Words (Catalpas Records)

by Jos Buersens

Boterhammen met choco en salami, koffie met melk en suiker, frieten met rauwe eieren, pizza Hawaï, bier met cola of bruiswater… Je kan het zo gek niet bedenken of mensen duwen het door hun slokdarm. Voor de één een innovatieve lekkernij, voor de ander een dolk recht door het culinaire hart. Wij denken het er onze van, maar gelukkig zijn er ook combinaties die volgens ons iedereen weet te smaken en ook Big Words van het elfkoppige Alpacas Collective is er zo eentje.

Afgelopen april stuurde de band hun eerste plaat Seven Wisdoms Of Plutonia de wereld in. Nu, amper een paar maanden later, is het elfkoppige collectieve alweer klaar om opvolger Big Words aan de wereld voor te stellen. Als fans van het eerste uur sprak het dan ook voor zich dat we het album van de nodige woorden wilden voorzien.

De plaat start met Gunkali waarin het collectief duidelijk voor een Indiase insteek kiest. Het nummer is dan ook doorspekt met sitar en tabla-achtige percussie. Hoewel ook conventionelere instrumenten zoals gitaar, piano, bas en hun kenmerkende theatrale blazers de revue passeren. Het is al snel duidelijk dat Alpacas Collective bij elk nummer een sfeer voor ogen heeft en dat de instrumenten steeds ten dienste van deze sfeer worden ingezet. Een bijzonder sterke opener!

Titel Boyoma doet vermoeden dat de band dit keer voor een Afrikaanse sfeer gaat maar niets is minder waar. De gitaarpartijen doen ons bij wijlen wat denken aan bands als Tinariwen en dat is koren op onze molen. In combinatie met de bijzonder dansbare percussie doet het ons meer dan eens op onze stoel shaken.

Op titeltrack Big Words lijken we India en Afrika weer even achter ons te laten en gaat het collectief voor funky goodness met een zwoel, samba-achtig, retro gevoel. Met tien minuten is Big Words een bijzonder lijvige track maar, dat gezegd zijnde, voelt het bij het luisteren geen seconde te lang aan. Alpacas Collective weet voldoende variatie in het nummer in te bouwen om het geheel interessant te houden zonder zich aan excessen te bezondigen. Fans van Chakachas zullen ongetwijfeld hun gading, en meer, vinden in dit warme nummer.

Dat Alpacas Collective niet vies is van wat mysterie in hun liedjes laten ze duidelijk horen in Movéfèzè. Het collectief vermengt Oosterse invloeden met zeer subtiele noties van funk waardoor je wederom een origineel dansbaar geheel krijgt. Dat de track nog een hele resem Franse vocalen bevat, is wat ons betreft de kers op de taart. En dan hebben we het nog niet gehad over die korte maar heerlijke fluitsolo.

In Bhimpalasi gaat het opnieuw de Indiase tour op, maar ook nu weer laat Alpacas Collective zich niet beperken tot één stijl. We horen knipogen naar jazz, subtiele psychedelica en de ritmes variëren van Indiaas tot Afrikaans en alles daartussen. Ook subtiele elektronica vinden hun weg naar dit nummer, waardoor het af en toe wat georkestreerde chaos lijkt, iets dat we absoluut positief bedoelen. Met Bhimpalasi brengt Alpacas Collective dan ook fusion van de bovenste plank en dat gedurende negen minuten. Een absolute winner dit nummer.

De voorlaatste track Surrounded neemt een funky start maar naar goede gewoonte blijft het daar uiteraard niet bij. De fluit heeft een prominente rol binnen het nummer, hoewel het door middel van overdubs bij wijlen meer weg heeft van een mellotron. De blazer harmonieën voorzien ons dan weer van een herkenbaar element en ze verzekeren ons ervan dat het nog steeds om een plaatje van Alpacas Collective gaat. Je kan de combinatie zelf niet verzinnen, maar de band doet het en laat het werken.

Tijdens slotnummer What Could I Do moeten we soms wat aan het nummer Love Bug van wijlen Charles Bradley denken. Het Alpacas Collective gooit nog eens alle registers open en zet in op funk met een retro gevoel. Naarmate de track vordert, voelen we ook de gretigheid aanzwellen en volgen fluitsolo’s, orgelsolo’s, saxofoonsolo’s,… elkaar op tot het geheel lijkt te ontaarden in één of andere experimentele bigband.

De slotsom is dat Alpacas Collective met Big Words laat zien dat ze hun plaats in het Belgische muzieklandschap echt wel waard zijn. Deze plaat klopt gewoon van begin tot einde en is ook kwalitatief bijzonder sterk. De band heeft het fingerspitzengefühl om verschillende stijlen door elkaar te mengen en steeds kwaliteit en respect voor het nummer hoog in te vaandel te dragen. Wat ons betreft krijgt het collectief momenteel nog te weinig krediet voor de kwaliteit die ze afleveren. Dus koop het vinyl, koop de cd of koop een ticket om deze prachtige release zelf te beleven en mee de band het krediet te geven dat ze verdienen.

Tenslotte willen we ook graag kunstenaar Luis Manuel Lambrechts nog even in de kijker zetten voor het prachtige artwork dat hij opnieuw voor deze plaat voorzag. Neem zeker ook eens een kijkje op zijn sociale media want zijn werk is echt wel de moeite.

Er staan nog heel wat optredens gepland om de release van Big Words te vieren. Het eerste daarvan vindt op 11/11 plaats in de prachtige Hnita Jazz Club te Heist-Op-Den-Berg waarvoor nog steeds tickets beschikbaar zijn via deze link.

ALPACAS COLLECTIVE: WEBSITE BANDCAMP FACEBOOK
LUIS MANUEL LAMBRECHTS: WEBSITE INSTAGRAM FACEBOOK