Het is één van de eenvoudigste, maar mooiste titels voor een album. De Nederlandse Xtort (voormalig lid van de industrial-/ metalband Hoer) doopte zijn nieuwste Zwart. Dat dekt de muzikale lading goed, want geïnspireerd door bands als Fad Gadget, DAF, Kraftwerk en The Prodigy, brengt hij een mix van electro, EBM, techno en industrial.
Met dit album neemt Xtort ons mee op een meertalige, multivocale reis doorheen zijn donker elektronische sound. Multivocaal… en daarvoor werkte hij samen met Martijn Kuijten, Irma van Zoggel en Yvette Winkler, die we deze keer zowel in het Engels, maar ook in het Duits, Frans en Nederlands horen.
Een tocht door talen, in samenwerking met verschillende artiesten, maar tegelijk ook een reis door de geschiedenis van de elektronische muziek. Met het album onderzoekt hij nu de wave- en postpunkkant van industrialmuziek. Hij dook er diep in en verkende daarbij de mogelijkheden van analoge en vintage apparatuur uit de jaren ’70, ’80 en ’90.
De nacht roept iedere zwarte ziel en Xtort lokt ons dieper de nacht in met het bubbelende minimalnummer When The Night Falls. De arrangementen zijn vrij sober, maar voorzien van een sterk dragende synthlijn, met intelligent ingezette details. “You know the freaks come out at night…” Hij poneert zijn woorden streng en met een bepaalde tristesse, terwijl zwoele vrouwelijke vocalen daarrond hun spel spelen.
Zwart verscheen eerder al als single. Het was de eerste track die hij in het Nederlands schreef en het verschijnt hier als titeltrack in een albumversie. Emotioneel gitaarwerk, waartussen een triggerende synthlijn verweven werd, leiden het knap donkere nummer. Een stukje rauw ruwe poëzie dat, met meerlagige zang, raakt! “Maar ook jij weet dat ik vergif voor je ben.”
Frisse synths lichten No Way Out uit, waarop Xtort zijn kwaadheid uit in woorden die doorheen de huid snijden, verlicht door de etherische zang als backings. De electroloops tintelen en prikkelen in het Franse Autres Directions. De uptempo beats en grimmige effecten zorgen voor een sci-fi sfeertje dat bezwerend klinkt.
Wanhoop en weemoed weerklinken in het donker beladen All In My Head, waarin vervormde vocalen de radeloosheid een plek geven tussen de trage elektronische klemtonen.
Een meerstemmig koortje van synths opent Alles Kapot alsof het hemels wordt. En dat houdt zo even aan, met de gitaar die er spaarzaam aan wordt toegevoegd. Een Nederlandstalige elektroballade? Ja, eigenlijk wél. Xtort toont een ander kantje van zijn kunnen hiermee.
Wat afwisseling brengt hij met het ruwe This Is A Trip, waarin we heel wat techno- en industrial-elementen horen. Qua sfeer en stijl sluit Die Stimme Im Kopf daar op aan, hoewel iets trager doch met meer alarmerende signalen!
De titel van de afsluiter Elektrizität deed vermoeden dat die ook in diezelfde lijn zou liggen, maar niets is minder waar. Een trage track om mee af te ronden, als laatste, experimentele sci-fi-adem!
Met deze nieuwe release, zet Xtort zijn brede waardering voor elektronische muziek, variërend van pulserende techno tot rauwe industrial sterk vast. Een gevarieerd album, dat meer dan interessant is om aan je collectie toe te voegen!
Zwart is digitaal, op cd en op tape verschenen bij DA Records.