Home ReviewsAlbum Reviews TOO NOISY FISH – Too Many Fish (10 years)

TOO NOISY FISH – Too Many Fish (10 years)

Too Noisy Fish, de driekoppige piano (jazz)band met Peter Vandenberghe (piano en compositie), Kristof Roseeuw (contrabas) en Teun Verbruggen (drums) in de gelederen, bestond in 2021 tien jaar. Collega’s en aanverwanten werden opgetrommeld en nummers werden geschreven en opgenomen. Hoera! Feestje!

Of toch niet, want corona veroverde ongevraagd het land en we weten allemaal wat dat deed met de feestvreugde.

De aarde bleef echter draaien en ook déze pandemie ging voorbij. Live muziek en de bijhorende samenscholingen zijn ondertussen terug toegestaan en Too Noisy Fish, Dimitri Verhulst, Dj Grazzhoppa, Bart Maris, Bruno Vansina en Philip de Jager trokken hun mooiste podiumkleren aan en gingen op tournée. En bij een toer hoort natuurlijk ook een (jubileum)plaat en die plaat heet Too Many Fish – 10 years Too Noisy Fish.

Op het album zeven typische, regelmatig nogal tegendraadse, Too Noisy Fish composities. Deze keer met meer muzikanten, een dj en een schrijver die zich in het Engels en het Nederlands opjaagt over een uit silicone en ander inert materiaal geboetseerde vrouw (Too Many Too Early), het kapitalisme (Kakapiptalisme) en hoe we ons in slaap laten wiegen door dromen over materialistisch geluk (Plum Blossom). Nederlands gaat hem daarbij een stuk beter af dan Engels, wat wel een beetje spijtig is want verder valt er echt niets aan te merken op de geweldige composities en hun bijhorende teksten.

Want wat zitten die nummers toch weer verdomt goed in elkaar!

Onze absolute favoriet is het instrumentale Defenestration. De titel verwijst naar een manier om zich van overbodige huisraad en politieke tegenstanders te ontdoen. Vooral die laatste toepassing lijkt in het Rusland van Poetin hoogdagen te beleven. Tijdens hun passage bij Ha Concerts zagen we het nummer live en we waren stevig onder de indruk van het technische kunnen dat erin werd tentoongespreid!

Ten slotte merken we graag nog op dat de rol van Dj Grazzhoppa misschien minder duidelijk is op de plaat terwijl de man live echt wel een serieuze toegevoegde is gebleken.

Een straffe plaat van een straffe band dus; een trio bestaande uit acht muzikanten die na twaalf jaar hun tienjarige jubileum vieren. Verwarrend? Tgoh, niet als je Too Noisy Fish heet.