Home ReviewsAlbum Reviews ANTHOLOGY OF EXPERIMENTAL MUSIC FROM LATIN AMERICA (Unexplained Sounds)

ANTHOLOGY OF EXPERIMENTAL MUSIC FROM LATIN AMERICA (Unexplained Sounds)

by Patrick Bruneel

Unexplained Sounds is een label dat al enkele jaren de ene anthologie na de andere samenstelt. Steevast kiest samensteller Raffaelle Pezzella voor een land, een streek of een continent. Altijd op zoek naar nieuwe klanken binnen het spectrum van de experimentele elektronische muziek, dark ambient en drones verkende hij op succesvolle, en voor de meerwaardezoeker uitermate boeiende, wijze de ondergrond van onder meer Iran, Zuid-Afrika, Griekenland, Japan, China en Mexico.

Deze keer gaat het om een groter gebied, met name Latijns-Amerika. Enkele jaren geleden verscheen er al een digitale versie, die nu verder werd aangevuld met muziek van artiesten uit onder meer Brazilië, Bolivië, Chili en Costa Rica. Exotisch, dat op zijn minst.

De muziek zelf verschilt echter niet zoveel van wat we op veel van deze uitstekende verzamelaars geserveerd krijgen. Veel drones, veldopnames, dreigende industrial aandoende klanken en elektro akoestiek. Voor ons niet gelaten, daar niet van, want de kwaliteit is weer hoogstaand.

Tarme Til Alle uit Mexico bijvoorbeeld creëert een bijna aan shoegaze verwant stuk met Leaving The Body. De Braziliaan Paulo Motta krijgt ons zowaar bijna in een regendanstrance door zijn subtiele gebruik van waterdruppel samples in zijn nummer Index Dial Maracatu. De sfeer is donker, de menselijke stem komt nauwelijks aan bod en dat deert ons helemaal niet.

Grote contrasten tussen de nummers worden zorgvuldig vermeden. Pezzella probeert steevast een muzikale trip neer te zetten waarbij de nummers, zelfs al zijn ze van heel diverse artiesten, toch mooi in elkaar lijken over te lopen. Daardoor is het soms moeilijk om de knopjestovenaars van elkaar te onderscheiden. Dat is op zich niet zo erg want namen als Emiliano Hernandez-Santana of Helecho Experimentar & Noelia Alvarez kunnen we toch niet onthouden.

Als contrast tegen de verzengende zon is dit opnieuw een verzamelaar die het best tot zijn recht komt bij fleurig kaarslicht, als de duiveltjes willen dansen en de veldopnames tussen hun tenen kruipen.

FacebookBandcampUnexplained Sounds Group