Home ReviewsAlbum Reviews SISTER MAY – Undecided Behaviour (Lay Bare Recordings)

SISTER MAY – Undecided Behaviour (Lay Bare Recordings)

Stefaan Degryse, Carl Vangheluwe, Bert Goethals, Wannes Desramault en Pieter Desmet timmeren al zeven jaar lang aan hun eigen weg. Met vallen en terug opstaan heeft Sister May door die jaren heen een eigen straffe sound ontwikkeld, twee sublieme ep’s afgeleverd en meer dan 130 optredens gegeven in eigen land, Nederland, Luxemburg en Duitsland en dat allemaal zonder booker. We kunnen gerust zeggen dat de vijf heren gedreven zijn en er ook volledig voor gaan. Nu is daar eindelijk de debuutplaat en die verschijnt op het Nederlandse Lay Bare Recordings.

© Sister May

Sister May nam de plaat op met Filip De Bot (The Priceduifkes, pIE p. KLEIN, Asermietuitkomt…) in de Penthouse Studio. Niemand minder dan Matt McJunkins (A Perfect Circle, Puscifer) nam de pre-productie van drie songs voor zijn rekening, wat toch wel uniek is voor een vrij onbekende band uit het kleine België. Er zijn met andere woorden veel bloed, zweet en tranen in dit album gestoken om met veel ambitie over de landgrenzen door te breken.

We geloven er dan ook sterk in dat dit vijftal het gaat maken in het buitenland met deze geweldige plaat. Je merkt aan elk detail dat alles tot in de perfectie is uitgewerkt en dat er voor gekozen is om acht ijzersterke songs op de plaat te zetten die gebouwd zijn op brede arrangementen waar veel afwisseling en energie in zit. De crossover tussen metal en industrial is misschien niet echt nieuw en origineel meer, maar Sister May brengt er wel een unieke twist in die je van de eerste noten bij de keel grijpt en niet meer loslaat.

Het grootste deel van de nummers kenden we al, de band bracht namelijk al zeven singles uit voor de release van de plaat. Maar als je ze zo allemaal achter elkaar hoort, past het plaatje volledig en komt het enorm overweldigend over. De enige track die we nog niet hadden gehoord is Dust Devil waar we in het begin iets van de vroege Nine Inch Nails in horen, maar hoe meer we te horen krijgen, hoe rijker het nummer wordt en hoe origineler het allemaal klinkt. Een recept dat Sister May elke keer tot in de perfectie uitwerkt.

Undecided Behaviour is een geweldige stap vooruit die sowieso veel deuren zal openen voor Sister May. Wij gunnen het deze band ten volle want alleen al de intense gedrevenheid waarmee ze zolang bezig zijn is lovenswaardig. Deze plaat is de kroon op al die inzet.

Sister May stelt hun straffe plaat voor op:

07/10 – De 4 Gekroonden, Moerzeke
21/10 – Rock Fest, Riemst