Home ReviewsAlbum Reviews SEPPE – Courage

SEPPE – Courage

De afgelopen weken loste singer-songwriter Seppe Vande Veire twee voorproefjes van zijn debuutep Courage waar we toch wel serieus van onder de indruk waren.

Seppe laat zich inspireren door Big Thief, Elliott Smith en Alex G en maakt breekbare lo-fi popsongs. Hij schreef de ep toen hij tijdelijk in een half leegstaand huis woonde, tussen huisgenoten in, na een relatiebreuk. Toevallig samenlopende omstandigheden die leidden tot de vier songs die we op Courage terugvinden. De rode draad op dit debuut is de moed vinden om nieuwe prikkels te zoeken en jezelf te omringen met mensen en je passies, terwijl je de druk op jezelf niet te hoog legt.

© Seppe

Seppe leidde de opnames en productie zelf en kreeg het gezelschap van Roel Delplancke op drums en Tuur Geldhof op bas. Verder kan je op High Vito Dhaenens horen op elektrische gitaar, Ciska Dhaenens neemt op dat nummer de backings voor haar rekening. Op Treasure kan Seppe rekenen op een volledig strijkkwartet (met Saartje De Muynck, Joanna Vlaeminck, Marie Katrien De Vos en Ann Van Hecke). Er werd dus heel wat schoon volk uit de kast gehaald om van deze ep iets unieks te maken.

De vier tracks op de ep klinken heel divers, toch weet Seppe overal zijn stempel op te drukken.

Het titelnummer opent de ep en legt de lat meteen erg hoog. Het is een uptempo track waarin de gevoelige stem van Seppe subtiel wordt aangevuld door de andere instrumenten en bijzondere soundscapes het nummer meer kleur geven. High is een dromerig nummer dat zo’n beetje dezelfde vibe heeft als de knappe composities van Elliott Smith, catchy en sfeervol.

In het pakkende Moving On blijft die sfeer hangen, maar door het koortje krijgt het nummer ook wel iets van The Beach Boys, maar dan in een afgeslankte versie. Dan is er nog het pareltje met de gepaste titel Treasure. Een mooie, warme compositie waarin Seppe zichzelf begeleidt op akoestische gitaar, het strijkkwartet vult de song prachtig aan.

Seppe studeert muziekproductie aan het Conservatorium van Gent en dat hoor je ook, want hij levert een glasheldere productie af. Daarnaast schrijft hij prachtige nummers die diep onder de huid kruipen en je niet meer loslaten. Wat een debuut ep!

Facebook – Instagram