Home ReviewsAlbum Reviews PATCHES – Hot Enough

PATCHES – Hot Enough

by Felix Sandon

Iemand met meer verstand van hoe ons brein werkt, moet zich maar eens over deze vraag buigen: hoe komt het dat sommige muziek zo verslavend is? Neem nu Patches… Er schuilt iets in de chemie van haar melodieën, zang en klankkleur waar we maar geen genoeg van krijgen. Een halfjaar geleden verscheen Lotte Lauwers voor het eerst aan de horizon en meteen liet ze ons verlangen naar haar eerste ep, die op 23 oktober uitkwam.

Artwork: Leen Hoogmartens

Hot Enough is het nummer waarmee het allemaal begon voor Patches en nog steeds klinkt het even verleidelijk. De ideale sirene dus die je naar deze ep lokt. Adults gaat a capella van start, waarna de toetsen subtiel invallen en zich langzaamaan een hijgend r&b-nummer ontpopt.

“I never get to that place where it’s safe to fail”, horen we op Ex. Patches begrijpt de kunst om openhartige teksten te schrijven zonder sentimenteel over te komen. Een ander onmisbaar onderdeel van de magie is de haarfijne productie van Aram Santy. De strijkers die we op Ex al horen, komen op Younger tot volledige rijping. Daar klinkt ook Patches’ stem alsof een heel koor haar bijstaat, terwijl we maar al te goed weten dat er maar één iemand kan zingen als zij.

Van het vijfde nummer, (And Then), is het precieze nut niet meteen duidelijk. Het instrumentale snippertje (een patch, misschien?) is enkel de aanloop naar de ideale afsluiter, Bye Bye Bye. Geen episch ontploffende finale, maar een ingetogen en weemoedige afscheidsbrief waarmee Patches ons vaarwel wuift. Hopelijk maar voor even, want wij junkies kunnen nooit lang zonder haar muziek.