Home ReviewsAlbum Reviews JEFFREY HALFORD AND THE HEALERS – Soul Crusade (Continental Song City)

JEFFREY HALFORD AND THE HEALERS – Soul Crusade (Continental Song City)

De Californische singer-songwriter Jeffrey Halfords wordt vaak in het americana vakje gestoken maar de man is van veel markten thuis. Hij groeide op met de muziek van Curtis Mayfield en Howlin’ Wolf en dus er is altijd wel een streepje soul, blues en r&b in zijn muziek te horen. Rolling Stones bassist Bill Wyman is een grote fan van Halfords muziek, en dat wil ook wel iets zeggen.

© Jeffrey Halford

Soul Crusade is het negende album dat Jeffrey opnam met zijn vaste begeleidingsband The Healers. Mike Anderson (John Fogerty, Phil Symour…) neemt daarbij de bas voor zijn rekening, Adam Rossi is te horen op drums, backings, keys en deed ook de productie. Verder werkten lapsteelmaster Bruce Kaphan (R.E.M., Sheryl Crow, The Black Crowes), Tom Heyman (Chuck Prophet, Alejandro Escovedo), Preacher Boy en Mark Karan (BobWeir) mee. Ook Jeffrey’s zoon Aaron is te horen op gitaar en bas, dochter Hannah doet de backings.

Misschien is de albumtitel Soul Crusade een beetje verkeerd gekozen want dit is niet echt een soulalbum. We horen vooral een degelijke combinatie van r&b, americana en blues. Als we hem met iemand moeten vergelijken dan komt Halfords muziek dicht in de buurt van John Hiatt. Maar de man heeft zijn eigen stijl en een kenmerkende stem.

Een beetje vreemd dat Jeffrey Halford nog steeds een grote onbekende is. Hij levert al jaren prachtige kwaliteitsalbums af die helaas niet tot bij de grote massa geraken. We hopen dat hij met deze Soul Crusade toch wat nieuwe zieltjes kan winnen. Op maandag 24 oktober komt Halford met zijn Healers naar ’t Groot Verzet in Lint om deze prachtschijf voor te stellen.

FACEBOOKINSTAGRAM