Home ReviewsAlbum Reviews JAOUAD – Homo Universalis (Sjamaan)

JAOUAD – Homo Universalis (Sjamaan)

Sommige mensen zijn al blij dat ze zich in één discipline kunnen uiten, Jaouad Alloul daarentegen is een multidisciplinair kunstenaar die actief is als theatermaker, muzikant, zanger, activist, presentator, zaakvoerder, drag queen en fashionist. In zijn werk behandelt hij thema’s als gender en identiteit. Hij doet dat vanuit zijn eigen levenservaring en schuwt daarbij de controverse niet.

© Jaouad

In 2019 verscheen zijn debuutplaat Messias die hij live bracht als een jazzy, funky theaterconcert met poëtische invloeden. De opvolger Homo Universalis is geschreven voor Jaouads muzikale boekvoorstelling De Meisje. Het album is de muzikale veruitwendiging van het mentale dal waar de Antwerpenaar met Marokkaanse wortels het afgelopen jaar doorheen ging. Hij had in zijn ogen gefaald als echtgenoot en het schrijven van deze liedjes werkte helend. Alloul beschouwt de plat als de soundtrack bij zijn leven, waarin hij zijn perfecte imperfecties en tekortkomingen omarmt.

Homo Universalis is een puur en oprecht album. De nummers werden live opgenomen met zeven topmuzikanten in The Rabbit Fiels Studio met Stef Kamil Carlens achter de knoppen. Allouls tweede komt nog intenser binnen dan Messias door die warme en oprechte aanpak. Jaouad heeft een geweldige soulstem die je onmiddellijk bij de keel grijpt, de knappe arrangementen maken het geheel nog overweldigender.

In elke song zit wel een lekkere, jazzy vibe die afwisselend wordt gecombineerd met aanstekelijk funk, Oosterse invloeden of een vleugje reggae. Alles klinkt zo spontaan en evident dat het lijkt alsof de liedjes heel gemakkelijk zijn ontstaan. Het resultaat is verbluffend mooi en van een erg hoog niveau.